바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Implementation of Education Program Using Archives of The May 18th Democratic Uprising Based on PBL Model: Focused on High School

Journal of Korean Society of Archives and Records Management / Journal of Korean Society of Archives and Records Management, (P)1598-1487; (E)2671-7247
2015, v.15 no.3, pp.29-54
https://doi.org/10.14404/JKSARM.2015.15.3.029




  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study aims to propose an education program using the records and archives of the May 18th Democratic Uprising, which are large in number and have diverse provenance. The PBL model, which is a basic model for this program, is appropriate for suggesting a number of records and inducing the use of archives. This program is based on the rule of PBL but is divided into two parts: a pre-class level and an in-class level. The archives list for this program is selected from the archives map, which consists of a horizontal axis of provenance and a vertical axis of creation time. The expected effects of this program is to vitalize and expand the use of archives and to inspire a student’s historical thinking. This program is meaningful in proposing a proposed education program using the records and archives of a historical event and the probability to use in a real class.

keywords
the may 18th democratic uprising, archives of the may 18th democratic uprising, education program, subject archives, PBL model, 5.18민주화운동기록, 5.18아카이브, 교육프로그램, 주제기록관, PBL모형

Reference

1.

김건. (2013). 대통령기록물을 활용한 다중지능이론 기반의 교육프로그램 개발. 한국기록관리학회지, 13(3), 99-125. http://dx.doi.org/10.14404/JKSARM.2013.13.3.099.

2.

김돈호. (2009). 고등학교 국사수업에서 PBL 수업 모형의 개발과 적용. 역사교육논집, (43), 25-73.

3.

김희정. (2008). 기록관의 교육서비스 사례유형 연구. 한국기록관리학회지, 8(1), 27-43.

4.

도윤지. (2013). 기록물을 활용한 지역사 교육콘텐츠 개발 방안 : 부산광역시 중등학교 교육을 중심으로. 기록학연구, (36), 69-119.

5.

박경석. (2008). 5·18 민주화운동 기록의 정보서비스 연구.

6.

박정옥. (2013). 5·18민주화운동 기록물분류표 개발에 관한 연구. 민주주의와 인권, 13(2), 5-42.

7.

설문원. (2012). 공간 중심의 로컬리티 기록화 모형의 설계. 한국비블리아학회지, 23(4), 437-455.

8.

설문원. (2006). 이승만시기 국무회의록과 정부부처 기록의 연관구조 분석에 기반한 역사 컨텐츠 설계 방안. 한국비블리아학회지, 17(2), 115-136.

9.

심성보. (2007). 교수학습자료용 기록정보 콘텐츠 서비스의 구성 및 개발. 기록학연구, (16), 203-258.

10.

이영주. (2004). 중학교 국사수업에서의 문제중심학습(Problem Based Learning)의 적용방안.

11.

이은영. (2011). 교수·학습자료용 기록정보콘텐츠의 구조에 관한 연구-영국 TNA와 미국 NARA를 중심으로. 기록학연구, (28), 83-121.

12.

이은영. (2011). 교육과정 분석에 따른 교육용 기록정보콘텐츠의 예시 설계. 한국기록관리학회지, 11(2), 165-188.

13.

이현아. (2006). 중학교 국사 교수․학습에 문제중심학습(Problem-Based Learning)이 미치는 효과.

14.

최용규. (2000). 구성주의 학습을 위한 역사교과서 내용 구성방안. 歷史敎育(The korean History Education Review), 73, 177-199.

15.

Barrows, H. S. (1980). Problem based learning: An approach to medical education:Springer Publishing Company.

16.

박혜영. (2012). PBL방법을 활용한 항공서비스 교육의 효과분석. 교육방법연구, 24(3), 503-522.

17.

송선태. CBS 라디오 시사자키 정관용입니다: 송선태 5.18 기록관 자문위원장 인터뷰.

18.

광주광역시. 5․18 민주화운동 기록관. http://www.518archives.go.kr.

19.

교육과학기술부. (2012). 교육과학기술부 고시 제 2012 - 14호: 사회과 교육과정. http://ncic.kice.re.kr/nation.dwn.ogf.inventoryList.do.

20.

민주화운동기념사업회. 오픈아카이브. http://archives.kdemo.or.kr.

21.

5․18구속부상자회. 5․18 교육관. http://518edu.co.kr.

22.

5․18기념재단. 5․18교육관. http://edu.518.org.

23.

The U.S. National Archives and Records Administration. National Archives. http://www.archives.gov/education/special-topics.html.

Journal of Korean Society of Archives and Records Management