The purpose of this study is to analyze the difference between job importance awareness and actual job achievement of archivists of private universities through importance–performance analysis (IPA), and to analyze the difference between certified and noncertified archivists about the above two factors. To achieve the purpose, the detailed job activities were drawn through a review of laws, regulations, and policies. The detailed list of job activities was confirmed by a few current archivists, Using the confirmed list of detailed job activities, a survey was conducted for archivists of private universities. The collected data in the survey were analyzed using the IPA method. According to the study results, the two groups of archivists have a clear understanding of their jobs; however, environmental factors influence the actual achievement of the jobs.
강은비. (2016). 기록물관리 전문요원의 전문성에 대한 실무자와 전공학생의 인식 차이에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 27(4), 147-173. http://dx.doi.org/10.14699/kbiblia.2016.27.4.147.
국가기록원. (2012). 기록관리총서2:선인.
국가기록원. 2016년 대학 기록관리 지침.
국가기록원. 2017년 대학 기록물관리 지침.
김나영. (2010). IPA 분석 기법을 활용한 농촌체험 방문객의 중요도 - 만족도 인식에 관한 연구. 농촌관광연구, 17(3), 43-67.
김석주. (2008). 효율적 조직관리를 위한 직무분석기법 개발:행정안전부.
김희정. (2007). 국외 기록관리 전문직 유형 및 역할 분석 연구. 한국기록관리학회지, 7(1), 129-143.
박태섭. (2017). IPA를 활용한 지방자치단체 기록연구사의 직무분석에 관한 연구. 한국기록관리학회지, 17(1), 163-192. http://dx.doi.org/10.14404/JKSARM.2017.17.1.163.
송혜진. (2013). 기록전문직 직무분석에 관한 연구 : 중앙행정부처를 중심으로.
신종렬. (2003). 시차이론에 의한 직무분석 도입 사례분석. 행정논총, 41(2), 249-271.
윤두열. (2016). 인적자원관리론:무역경영사.
이성태. (2009). AHP 방법에 의한 기록연구사의 직무분석. 한국기록관리학회지, 9(2), 133-158.
이은영. (2012). 기록관리전문직의 핵심역량에 관한 인식 연구. 한국기록관리학회지, 12(1), 117-139.
이을지. (2016). 교육청 소속 기록연구사의 직무 분석에 관한 연구. 한국기록관리학회지, 16(3), 131-156. http://dx.doi.org/10.14404/JKSARM.2016.16.3.131.
이홍민. (2006). 직무분석과 조직재설계를 통한 강한 조직만들기:중앙경제.
한국기록학회. (2008). 기록학용어사전:역사비평사.
황호량. (2016). 정보체계를 활용한 직무분석 방안 연구. 정보과학회 컴퓨팅의 실제 논문지, 22(10), 521-531.
Duke, C. R. (1996). Measuring service quality: A reexamination and extension. Journal of Marketing, 56(3), 55-68.
Manthis, Robert L. (2002). Human Resource Management:Thomson Learning.
Martilla, J. A. (1977). Importance-Performance Analysis. Journal of Marketing, 41(1), 77-79.
Matzler, K.. (2003). The Asymmetric relationship between attribute-level performance and overall customer satisfaction: A reconsideration of the importance-performance analysis. Industrial Marketing Management, 33(4), 271-277.