바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

21세기 Information Professional을 위한 경쟁정보 커리큘럼 모듈 제안

Competitive Intelligence Curriculum Modules for 21st Century Information Professionals

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2002, v.13 no.1, pp.133-156
김은경 (성균관대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 21세기 Information Professional(정보전문직)의 변화된 역할과 관련하여 경쟁정보 교육의 필요성과 문헌정보학과 커리큘럼의 확장으로서의 경쟁정보 교육모듈이 제안된다. 이를 위해서 국내의 Information Professional을 대상으로 설문조사가 실시되었으며, 설문 분석 결과를 토대로 2개의 핵심모듈로 구성된 경쟁정보 커리큘럼 모듈이 개발되었다. 모듈 1은 Information Professional을 위한 기본적인 툴킷, 모듈 2는 경쟁정보의 전반적인 프로세스와 매니지먼트를 다룬다. 이 커리큘럼은 Information Professional의 개인적/직업적 능력 개발에 기여할 것이다.

keywords
경쟁정보, 정보전문직, 커리큘럼 모듈, 설문조사

Abstract

This study is to identify needs for competitive intelligence education and curriculum modules for CI as an extension of Library & Information Sciences education in relation to new roles of information professionals in the 21st Century. For this purpose, a survey was conducted on local information professionals. CI curriculums with two critical modules are developed based on the survey. Module 1 deals with basic toolkits for information professionals, and Module 2 is about CI process and management. This curriculum will contribute to develop professional/personal core competencies of information professionals.

keywords
경쟁정보, 정보전문직, 커리큘럼 모듈, 설문조사

한국비블리아학회지