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이용자 중심의 정보서비스를 위한 웹사이트 설계에 관한 연구: 패션분야를 중심으로

A Study on the Design for Websites of User-Centered Information Services in Fashion Fields

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2003, v.14 no.1, pp.173-198
이란주 (동덕여자대학교 문헌정보학 )
양정하 ( 동덕여자대학교 문헌정보학)
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초록

본 연구에서는 패션분야의 효과적인 웹사이트 구축을 위하여 패션분야 연구자의 정보요구를 반영한 웹사이트 설계방향을 모색하고자 하였다. 이를 위하여 첫째, 관련분야의 전문정보제공에 관한 최근 연구동향을 조사 분석하여 현황 및 문제점을 파악하였다. 둘째, 선행연구를 기초로 패션분야의 전문정보를 제공하고 있는 웹사이트를 평가하는 기준을 제시하였다. 셋째, 패션분야 이용자가 웹사이트의 유용성을 평가하였으며 설문조사를 통해서 패션분야 이용자의 정보요구 및 정보이용형태를 조사하였다. 넷째, 패션분야 전문도서관 사서와의 심층질문을 통하여 이용자와 서비스제공자간의 원활한 커뮤니케이션 방향을 모색하였다. 이를 바탕으로 효율적인 웹사이트 구축에 관련된 가이드라인을 제시하였다.

keywords
웹사이트 평가, 웹사이트 설계, 정보요구분석, 이용자연구, 패션분야

Abstract

The purpose of this study is to provide suggestions for the design of fashion fields’ websites that can help users conduct their researches. The evaluation criteria were developed and the usability tests of websites in fashion fields were conducted by user groups. In addition, the questionnaires were distributed to user groups in fashion fields to collect data associated with users' information needs and their information use behaviors. Following an analysis, a model of the effective websites design in fashion fields is provided.

keywords
웹사이트 평가, 웹사이트 설계, 정보요구분석, 이용자연구, 패션분야

한국비블리아학회지