바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

자기주도 학습을 위한 학교도서관 이용교육의 개선 방안

Improvement Plans in School Library Use Education for Self-Directed Learning

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2003, v.14 no.2, pp.27-40
송기호 (영신고등학교, 연세대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

평생학습 사회에서의 학교도서관은 교육이 추구하고 있는 자기주도 학습능력을 증진시키는데 있어서 교육적 역할을 수행하여야 한다. 본 연구는 우선 자기주도 학습능력의 계발이 학교도서관 이용교육의 주된 목적임을 밝히고자 한다. 다음으로 학교도서관의 중요한 교육적 역할인 이용교육의 실태를 분석하고자 한다. 끝으로, 이용교육의 개선 방안을 다음과 같이 제안하고자 한다. 1. 학교도서관의 연합운영체계 구축 2. 정보교육의 문화교육차원에서 재정립 3. 교육과정 기반 협동수업을 통한 이용교육 전개

keywords
이용교육, 학교도서관, 자기주도학습, 정보교육, 문화교육

Abstract

In the society of lifelong learning, a school library has to play an important educational role in improving self-directed learning ability that school education is seeking. First of all, This study makes it clear that the goal of school library use education is to develop self-directed learning ability. It carries out a research into the present condition of school library use education which is an important educational role of a school library. Finally this study proposes some improvement plans in school library use education, as mentioned below : 1. Building an administration system of school library media center. 2. Re-establishing information literacy as culture education 3. Team teaching by a curriculum based approach

keywords
이용교육, 학교도서관, 자기주도학습, 정보교육, 문화교육

한국비블리아학회지