바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

미국 학교도서관 기준과 적용사례에 관한 연구

A Study on American School Library Media Program Standards and Their Applications

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2003, v.14 no.2, pp.83-95
박명규 (서울외국인학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 국가적 차원의 학교도서관 기준의 필요성을 강조하기 위하여 미국 학교도서관 국가기준과 주단위 기준을 고찰하고, 학교단위의 학교도서관에서 구체적으로 이를 적용하여 도서관 수업을 전개하는 사례를 제시하였으며, 이러한 고찰을 통하여 얻은 결론으로 한국 학교도서관 기준 설정을 위한 몇 가지 제언을 하였다.

keywords
미국 학교도서관 기준, 정보 활용능력 기준, 도서관 활용 수업

Abstract

This study investigated American school library media program standards. It then examined School Library Program Standards and Guidelines for Texas, thus demonstrating the adaptation of national standards for the state level. Also, to show its implementation at the building level, the study analysed the correlation between library instruction programs and national standards. After this investigation, several suggestions were made to develop Korean school library media program standards.

keywords
미국 학교도서관 기준, 정보 활용능력 기준, 도서관 활용 수업

한국비블리아학회지