바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

도서관 정보이용교육: Cyber 강좌 개발과 실제 운영

Cyber Learning Program of a University Library's Information Literacy Education: Its Development and Course Management

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2005, v.16 no.1, pp.5-26
이춘실 (숙명여자대학교 문헌정보학)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

숙명여자대학교에서는 2004학년도 2학기부터 1학년 교양필수 과목인 "글쓰기와 읽기" 과목을 수강하는 모든 학생들이, "도서관 정보이용교육: Cyber 강좌"를 수강한 후 온라인 퀴즈문제를 풀고 과제물을 제출하여 인증을 받도록 하고 있다. 이 논문에서는 "도서관 정보이용교육: Cyber 강좌"의 개발 및 시행을 주관하고 있는 숙명여대 도서관의 강좌 개발배경 및 개발과정, 내용구성 및 구현방법 그리고 실제 운영현황을 서술함으로써, 이 cyber 강좌가 빠르게 그리고 성공적으로 숙명여대의 특화 프로그램으로 정착한 요인을 분석하였다. 또한 cyber 강좌 학습관리시스템(LMS: Learning Management System)의 제반 기술적 문제점과 cyber 강좌 시행의 실제적인 문제점 등을 분석하여 향후 개선책을 제시하였다.

keywords
정보이용교육, 사이버 강좌, 개발, 운영

Abstract

Sookmyung Women's University Library developed a Cyber Learning Program for Information Literacy Education in the Fall semester of 2004. The program was enforced as a pass/fail prerequisite of the "Reading & Writing", a compulsory course for the first-year students. The paper describes why and how the university reached to the decision to initiate such a program. It identifies the factors which contributed to the early success of the program by analyzing the contents development process and the actual course management process. Suggestions for further developments is made by analyzing the technical and procedural difficulties faced using the Learning Management System(LMS).

keywords
정보이용교육, 사이버 강좌, 개발, 운영

한국비블리아학회지