본 연구에서는 미국 공공도서관의 인터넷서비스 이용자들의 서비스 이용 수준 및 현황에 대하여 살펴봄으로써 공공도서관에서의 인터넷서비스가 어느 단계에 이르고 있는지를 검토하였으며 인터넷 정보이용능력 지도에 대한 필요성을 논의하였다. 미국 중서부에 위치한 4개 공공도서관의 인터넷서비스 이용자를 설문 조사하여 수집된 386부의 설문지를 분석한 결과 인터넷 경험이 적은 인터넷 초보자의 서비스 만족도가 인터넷을 다년간 사용한 중급이나 고급 수준의 이용자에 비해 월등히 높은 것으로 나타났으며 인터넷 사용 강좌를 택한 경험이 있는 이용자의 서비스 만족도가 인터넷 사용 강좌를 한번도 택하지 않은 경우보다 높은 것으로 밝혀졌다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 미국 공공도서관의 인터넷서비스 이용자를 위한 정보 이용능력 지도의 개발을 위한 방향과 지침이 제시되었다.
This research is a study designed to identify the needs for information literacy instruction for the U.S. public library Internet service users. The levels and needs of Internet service users as well as the development and effectiveness of the Internet services at the U.S. public libraries were investigated. The survey was administered to the Internet service users at four public libraries in the upper Midwest region of the U.S.A total of 386 surveys were collected and analyzed. The result showed that as the years of Internet use experience and the level of expertise increases, user satisfaction decreases. However, the users who had taken any Internet class showed more satisfaction than who had not. This research offers a new direction and need for information literacy instruction for public library Internet service users.