바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

대학도서관 사서직을 위한 계속교육 운영모형 연구

A Study on the Operation Model of Continuing Education for Academic Librarians

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2006, v.17 no.1, pp.249-263
황옥경 (서울여자대학교 문헌정보학과 )
오세훈 ( 광운대학교 도서관)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 한국사립대학도서관협의회 회원들을 대상으로 질문지조사를 실시한 결과를 바탕으로 국내 대학도서관 사서직을 위한 바람직한 계속교육 행태를 제안하였다 조사 결과 61.4%가 1년에 1회 이상 평균 2.6건의 계속교육 프로그램에 참여하고 있으며 사서들이 선호하는 계속교육 유형은 단기 연수 혹은 강습의 유형이고 기간은 일주일 혹은 2-3일이 가장 선호되는 것으로 나타났다. 교육은 근무시간 중에 시행되는 것을 선호하였고 온라인 교육에 대한 선호도가 비교적 높게 나타났다. 계속교육의 활성화를 위해서는 대학도서관이 실제 관심을 두고 있는 교육 주제 선정이 가장 중요하다고 답하였고 선호하는 교육 프로그램은 이용자교육, 정보검색, 전자저널 및 라이선스, 도서관 기획 및 전략. 도서관 마케팅, 가상 디지털 참고봉사 등의 순이었다.

keywords
계속교육, 재교육, 평생교육, 대학도서관, 사서직, 전문직, 자기계발

Abstract

The purpose of the study was to investigate the continuing education model desired by the academic librarians in the present digital environment. For this purpose the study undertook a questionnaire survey of academic librarians in Korea. As a result it was shown that 61.4% of the librarians participated more than once(average 2.6 times) in the continuing education program during the last one year. The most preferred program type was one week or 2-3 days workshop. The theme of the program was regarded the most important factor for the activation of the continuing education. and the preferred theme of the program was user instruction. information retrieval. electronic licensing. planning and strategy, library marketing, virtual reference service etc.

keywords
계속교육, 재교육, 평생교육, 대학도서관, 사서직, 전문직, 자기계발

한국비블리아학회지