바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

초등학생의 스트레스 대처를 위한 독서치료 사례연구

A Case Study on Bibliotherapy Program for the Stress Coping of Elementary School Children

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2006, v.17 no.1, pp.223-248
최선옥 (경기대학교 교육대학원 )
한윤옥 ( 경기대학교 문헌정보학)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 경기도에 소재한 S초등학교 4학년 아동을 대상으로 하여 그들이 경험하는 스트레스 정도와 스트레스 대처양식을 살펴보고. 독서치료를 통해 스트레스의 정도와 스트레스에 대한 대처양식에 어떤 변화가 있는가를 살펴보고자 하였다. 또한 초등학교 아동의 스트레스와 스트레스 대처양식을 이해하고 이들이 겪게 되는 다양한 스트레스에 원만히 적응해 나가는 것을 돕기 위한 지도 방안으로서 독서치료프로그램의 효과를 검증하고자 하였다.

keywords
독서치료, 사례 연구, 초등학생, 스트레스, 스트레스 대처 양식

Abstract

The bibliotherapy program was carried out in the 'S' elementary school in Kyonggi province. Korea for the fourth grader children in order to measure the grade of stresses which they experience and coping styles. and to find what kind of changes in terms of the grade of stress and coping styles over stress through the bibliotherapy program. Especially, it was going to understand elementary school children's stresses and coping styles, and verify effects of the bibliotherapy program as a device of helping amicable adoption for the various stress which they experience, and they come to experience.

keywords
독서치료, 사례 연구, 초등학생, 스트레스, 스트레스 대처 양식

한국비블리아학회지