바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

영국 공공도서관의 어린이.청소년 독서 프로그램 운영 사례 연구 - Stories from the Web 분석을 중심으로 -

A Case Study on the Operation of Reading Programs for Children and Young Adults in Public Libraries in the UK : Focusing on the Analysis of 'Stories from the Web'

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2007, v.18 no.1, pp.5-22
김영석 (명지대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 우리나라에서 어린이 청소년을 대상으로 한 독서 프로그램을 개발하는데 도움을 주기 위해 'Stories from the Web(SFW)'을 조사 분석하였다. 영국의 공공도서관은 정보화시대에 인터넷에 익숙한 어린이 청소년을 위해 웹방식의 새로운 독서 프로그램인 SFW를 개발하여, 유아(0세)부터 14세 청소년들에게 활용시키고 있다. SFW프로그램은 어린이 청소년들이 인터넷상에서 직접 독서를 할 수 있게 만들지 않고, 이들의 독서에 대한 흥미를 유발시켜 공공도서관을 방문하여 독서를 하게끔 유도하고 있다.

keywords
독서, 공공도서관, 어린이독서, 청소년독서, 독서 프로그램

Abstract

This study aims to examine and analyse 'Stories from the Web(SFW)' in order to assist the development of reading programs for children and young adults in Korea. The British public libraries operate a reading program of 'Stories from the Web(SFW)' which is a web-based reading program for children 0 to 14 years old. SFW is not a reading program that enables children to read books on-line. but motivates children to read books in public libraries.

keywords
독서, 공공도서관, 어린이독서, 청소년독서, 독서 프로그램

한국비블리아학회지