바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

공공도서관 독서교실 운영 방안 - 부산지역 공공도서관을 중심으로 -

A Study on the Scheme for Operation of Reading Classroom Program in Public Libraries : A Case Study of Public Libraries in Pusan

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2007, v.18 no.1, pp.61-93
김수경 (부산대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 공공도서관 독서교실 운영 현황을 분석하여 그 문제점과 개선점을 파악하여 독서교실의 운영 방안을 제안하였다. 독서교실 운영 현황 분석을 위한 데이터 수집은 부산지역 22개 공공도서관에서 실시하였던 2007년 겨울 독서교실 운영계획서와 결과보고서를 활용하였다. 또한 부산지역 22개 공공도서관 독서교실 담당사서에게 질문지를 배포하여 답변을 듣고 독서교실의 문제점과 개선점에 대해 분석하였다. 공공도서관 독서교실 운영의 문제점과 개선점으로는 정체성과 참여도, 교육내용, 인력, 사서재교육, 예산 시설 업무조직임을 밝혔다. 공공도서관의 고유성과 전통성을 유지하기 위한 독서교실 운영방안으로는 운영과정 전반에 관해 안내하는 독서교실 운영 매뉴얼 개발이 필요하다.

keywords
공공도서관 독서교실, 독서교육, 독서교실 운영 매뉴얼

Abstract

This study aims at presenting the scheme for operation of reading classroom programs through analysis of present situation of reading education programs in public libraries. To collect data for analyzing the present situation, the plan and its report in relation to operation of reading classroom programs in 22 public libraries, implemented in winter, 2007, were used. In addition, questionnaire surveys to the librarians in charge of reading classroom programs in 22 public libraries were also carried out. As the remedies to problems of the program operations were presented in identification and participation, contents of education, manpower, reeducation of librarians, budgets, facilities, and work structure. The scheme for operation of reading classroom programs for keeping the characteristics and tradition of public libraries needs to develop an operation manual for reading classroom programs.

keywords
공공도서관 독서교실, 독서교육, 독서교실 운영 매뉴얼

한국비블리아학회지