본 연구는 디지털도서관의 구성을 위하여 어린이와 청소년을 대상으로 한 디지털도서관의 사례를 살펴보고, 디지털도서관을 설계할 때 고려해야 할 사항을 검토하여 제시하는데 목적이 있다. 국제 어린이 디지털도서관과 LG 사이언스랜드를 사례분석하고 디지털도서관에 응용 가능한 Web 2.0에 기반한 새로운 도서관 2.0 기술을 살펴보았다. 연구 결과로 어린이와 청소년을 대상으로 하는 디지털 도서관을 설계하기 위하여 인포메이션 아키텍체에 기반한 네비게이션, 레이블링 시스템, 검색 시스템, 디자인 및 인터페이스, 콘텐트를 제시하였으며, 도입 가능한 도서관 2.0 등 신기술 등에 대한 설계 방안을 제안하였다.
The purpose of this study is to show important considerations when we develop digital library though reviewing and analyzing the digital libraries for the children and youth. The research targets are ICDL and LG Scienceland which are functioning as the digital libraries. The research methods are literary reviews for theory background and analysis of distinctive features from two webpages. As a result of the research. some suggestions for the navigation. labeling. searching. design and interface, content and new technologies that can be employed are made.