바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

개별 교과의 고정 시간표를 활용한 도서관활용수업 활성화 전략에 관한 사례 연구

A Case Study of the Effective Strategy Fostering Library-Assisted Instruction Based on the Fixed Schedule of Subject-Specific Classes

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2008, v.19 no.2, pp.165-186
송기호 (서울 영신고등학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 도서관활용수업 활성화를 위한 정보활용능력과 교과 교육과정의 연계 전략으로써 교육 공동체 구성하기-수업전략 세우기-학습지 평가지 개발하기의 적용 사례를 제시하는 것이다. 본 사례에서는 교육 공동체에 10학년 국어, 국사, 한국지리 교사와 사서교사가 참여하였다. 그리고 교과 간 관련성을 가진 통합 학습주제를 개발하고 도서관활용수업 운영 전략을 설계하였다. 끝으로 정보문제 해결모형과 학습자료 이용 모형을 포함하는 학습지와 평가지를 개발하였다. 이 방법은 학생들에게 학습자료를 이용할 수 있는 충분한 시간을 제공할 수 있다. 그리고 정보활용능력을 체계적으로 지도하는데 도움이 될 것으로 보인다. 또한 사서교사가 학습 공동체에서 리더십과 파트너십을 향상하는데 도움을 줄 수 있다.

keywords
도서관활용수업, 협동수업, 학교도서관 교육, 정보활용능력, 통합 교육과정

Abstract

The purpose of this study is to indicate a case that applied forming a instructional community-establishing instructional strategies-developing learning and assessment toolkits as a connective strategy between information literacy and curricula to foster the Library-Assisted instruction(LAI). In this case a new instructional community consisted of a teacher librarian, a korean language teacher, a korean history teacher and a korean geography teacher of the 10th grade. The community developed integrated learning topics connected with subject-specific classes and designed LAI's instructional strategy. Finally learning and assessment toolkits containing information problem solving and resources using model were designed by this community. This method can provide students with enough time in using resources and teach information literacy systematically. Also it will help teacher librarians improve leadership and partnership in the school community.

keywords
도서관활용수업, 협동수업, 학교도서관 교육, 정보활용능력, 통합 교육과정

한국비블리아학회지