대학도서관은 기능별 조직과 주제별 조직으로 운영될 수 있으며, 주제별 조직에 대한 수요가 더 높게 나타나고 있다는 것은 선행 수요조사 연구들을 통해서 밝혀지고 있다. 또한 주제별 운영체제의 경제성 및 효율성 검증 연구 등이 수행되고, 주제별 조직으로의 전환을 주장하는 연구가 많이 있으나 아직도 국내의 현황을 조사해 보면, 완전 주제형으로 주제전문서비스를 제공하고 있는 대학도서관은 거의 없는 것으로 분석되고 있다. 이에 본 연구에서는 여러 가지 도서관 환경의 제약, 그 중에서 특히 직원규모의 한계로 인하여 주제전문서비스 체제를 도입하고 있지 못하는 도서관의 실정을 감안하여 실질적인 도입 운영방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 주제전문사서의 역할을 정리하고, 주제전문서비스 성공사례를 분석하였으며, 국내 4년제 대학도서관의 사이트를 조사하여 규모별 대학도서관의 다양한 현황을 파악하였다.
It has been demonstrated through previous demand analysis that the subject-oriented service system in university libraries are in higher demand than the function-oriented system. Despite of the increasing number of studies that prove cost-effectiveness and operational efficiency of the subject-oriented library service, there are virtually no university libraries in Korea that fully operate subject-oriented service. This study aims to propose a set of practical guidelines for university libraries to introduce subject-oriented service in the midst of many existing constraints, namely staff shortage. The study describes responsibilities of subject specialist librarians and analyzes best practices of subject-oriented service. Also it shows current standing of university libraries of difference size based on web site research of four-year university libraries.