바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

국내 학교기록물 분류기준표의 운영 실태와 개선 방안

A Study of Managing System and Plans on the School Records Classification Scheme in Korea

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2009, v.20 no.1, pp.73-85
선여울 (서전주중학교 )
김포옥 ( 전북대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

학교기록물은 기록물관리에 대한 개념조차 전혀 인식하고 있지 못한 초중등 일반교사들이 기록물을 직접 생산, 관리하고 있는 실정으로 인해 기록관리상 많은 문제점이 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 국내 각급 학교기록물 분류기준표의 구성항목의 문제점과 관리운영의 실태를 면밀히 조사 분석하여 그 개선 방향을 제시하였다. 개선 내용으로는 먼저 기능분류체제의 완성과 업무의 표준화 및 상세 매뉴얼의 개발 그리고 관리 범위의 확장 및 평가 절차 강화 등을 강조하였다.

keywords
학교기록물, 분류기준표, 기록관리, 기능분류, 평가절차

Abstract

The school records are having lots of problems in the records management by the reason that general teachers who belongs to an elementary and a secondary school, were producing and managing all the records, they don't have any knowledge on the records management system. in this paper, tried to consider the plan of the school records classification scheme and record management system under the research on the actual condition of the management system and problem features. The first plan for managing is to complete the system of business classification scheme, the standardization of records management and develop manuals and guidelines, and the second is the range expansion of managing and reinforcing the appraisal procedures.

keywords
학교기록물, 분류기준표, 기록관리, 기능분류, 평가절차

한국비블리아학회지