바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

어린이자료의 접근점 분석 - 미국의 사례를 중심으로 -

An Analysis on Access Points of Children's Materials : Using "A" Online Library Catalog and "N" Children's Database in the U. S.

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2009, v.20 no.4, pp.101-113
정진수 (덕성여자대학교문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 논문은 어린이 자료를 서비스하는 두 개의 영문 서지 정보시스템이 제공하는 접근점과 접근점 제공방식을 분석하여 다양한 정보를 제공하도록 설계된 접근점과 접근점 제공방식을 확인하였다. 분석대상 서지정보시스템으로서 A 공공도서관 목록시스템과 N 어린이소설전문 데이터베이스를 선정하였다. 분석 결과, 이 두 시스템 모두 접근점은 자료의 내적 외적 접근점을 모두 포함하고 있었다. 또한 접근점 제공방식은 키워드 입력뿐만 아니라 이용자에게 부담이 적은 '인식' 단계의 인지활동을 지원하는 브라우즈와 하이퍼링크를 통한 내비게이션 방식을 제공함으로써 이용자와 서지정보시스템간의 '상호작용,' 이용자의 '정보만남,' 그리고 '우연성'을 지원하고 있었다. 본 논문의 결과는 어린이를 대상으로 봉사하는 사서와 시스템개발자들이 어린이를 위한 서지정보시스템 접근점 개발시 참고할 수 있다.

keywords
어린이자료, 서지정보시스템, 접근점, 접근점 제공 방식, 모호한 요구, 인식, 상호작용, 정보만남, 우연성

Abstract

This paper reports the results of the analysis on the access points of two bibliographic databases specialized in children's materials: "A" public library's online catalog and "N" children's novel database. The analysis particularly focused on the access points that lead users to discover their own needs and on the ways users search and navigate. The findings showed that the selected bibliographic systems supported many access points that were taken from the materials as well as from other relevant information sources and that browsing and navigating with hyperlinks supported the users' 'recognition' of information through 'interactivity' between the users and the systems, 'information encountering,' and 'serendipity.' The findings of this paper have implications for librarians and systems designers who want to develop user-friendly bibliographic systems that give access to children's materials.

keywords
어린이자료, 서지정보시스템, 접근점, 접근점 제공 방식, 모호한 요구, 인식, 상호작용, 정보만남, 우연성

한국비블리아학회지