바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

사서교사의 자아 상태 유형에 대한 연구

A Study on the Ego State Types of Teacher Librarians

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2014, v.25 no.2, pp.77-95
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.2.077
송기호 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 교류분석이론에서 제시한 이고그램(egogram)을 통해서 사서교사의 자아 상태 유형을 분석하는 것이다. 교사의 바람직한 자아 상태는 A(Adult)와 NP(Nurturing Parent) 그리고 FC(Free Child)가 CP(Critical Parent)나 AC(Adapted Child)보다 높은 것이다. 그러나 사서교사는 CP가 높고 A와 FC가 낮게 나타났다. 이것은 사서교사가 자신의 가치관과 신념을 바른 것이라고 여기고 있음을 의미한다. 또한 양보하려 하지 않고 규칙과 규범을 강조하는 완고한 태도를 가지고 있다고도 볼 수 있다. 이러한 사서교사의 자아 상태는 학생의 자주적 학습을 강조하는 구성주의 학습 환경에서 교수자로서의 역할 수행에 걸림돌이 될 수 있다. 따라서 사서교사 양성과정에서 교수자는 물론 교수 파트너로서의 역량을 기를 수 있도록 교육정보봉사 영역과 교육용 콘텐츠 및 수업용 자료 개발 프로그램을 강화할 필요가 있다.

keywords
사서교사, 자아 상태, 자아 유형, 교류분석, 이고그램

Abstract

The purpose of this study is to analyze ego state types of teacher librarians by using egogram of the Transactional Analysis. It is the ideal ego state types for teachers that NP (Nurturing Parent), A (Adult) and FC (Free Child) are much higher than CP (Critical Parent) and AC (Adapted Child). But the teacher librarians are under higher CP and AC rather than A and FC. It means that the teacher librarians consider their values and belief as right things. Also it seams that they have not a conciliatory attitude but a hardened attitude that emphasize rules and standards. These ego state may be obstacle to their instructors role under the constructivist learning environment highlighting self directed learning of students. So, in the training course for the teacher librarians, informational and educational service course and development programs of education contents and instructional materials should be reinforced in order to strengthen their teaching competence and partnerships.

keywords
사서교사, 자아 상태, 자아 유형, 교류분석, 이고그램

한국비블리아학회지