본 연구는 국제성인역량조사(PIAAC)에서 측정하는 스킬을 토대로 성인의 일상적인 삶에 필수적인 기본 리터러시를 도출하고, 국내 공공도서관의 성인 리터러시 프로그램 실태를 조사한 결과를 바탕으로 기본 리터러시의 습득을 지원하는 공공도서관의 리터러시 프로그램 모델을 구안하여 계획서와 함께 예시하였다. 본 연구에서 제안한 모델은 하나의 프로그램을 통해 네 가지 기본 리터러시를 습득할 수 있는 통합된 프로그램으로 이용자의 자기주도적인 학습을 통해 이루어지는 것을 특징으로 하며 대상과 주제에 따라 자유롭게 적용할 수 있다는 장점이 있다. 모델은 대상, 주제, 실행전략, 도구, 자료, 평가의 여섯 가지 요소와 대상의 선정, 대상의 분석, 주제 선정, 실행전략 수립, 계획의 성문화, 실행, 평가하기라는 일곱 단계로 이루어져 <TEX>$6{\times}7$</TEX>모델로 명명하였다.
This study drew four essential literacies for adult's daily life through analyzing the concepts of the 'skill' in PIAAC, and also investigated current literacy programs for adult users in Korean public libraries. Finally on those results, this study suggested a literacy program model with an illustrated action plan for adult users of pubic libraries. A suggested model is planed an intergrated program that make users can acquire four essential literacies through participating in a single program. This model is characterized by self-directed learning by the users and can be applied freely to various subjects and user groups. The model consists of six components and seven steps. Six components are target, theme, strategy, tool, material, assessment. Seven steps are targeting, selecting theme, strategy planning, documentation, action, assessing. This model is named <TEX>$6{\times}7$</TEX> model on the basis of components and steps.