"공공기록물관리에 관한 법률"에 따르면 모든 공공기관은 최소 1명 이상의 기록물관리 전문요원을 배치하여야 하지만 현재 교육지원청 및 군 관련 기관들은 다른 기관에 비해 배치 실적이 저조한 실정이다. 그 중 일부 교육지원청에서는 그러한 문제점을 타계하기 위해 '기록관리 학습동아리(CoP)'를 운영하고 있었다. 이에 대한 운영 실태를 파악하기 위해 정보공개를 통한 전국 교육지원청을 전수 조사, 동아리의 현황을 분석하였으며 동아리의 존재/부존재 기관을 나누어 설문조사를 진행하였다. 분석 결과, 기록관리 학습동아리가 실질적인 기록관리업무 수행과 개인의 능력 향상에 도움이 되고 있음을 확인할 수 있었다. 반면 기록물관리 전문요원이 배치될 때까지 동아리가 한시적으로 기록관리업무를 일부 수행한다 할지라도 근본적으로는 기록물관리 전문요원을 충원하여 체계적인 기록관리가 이루어질 수 있도록 조치해야 한다는 의견이 수렴되었다. 또한 기록관리 학습동아리 운영상의 장애요인을 도출하고 이를 해결하기 위한 활성화방안을 제안하였다.
By the law, "Public Records Act", all public agencies should have at least one record manager. However, education support offices and military related agencies currently have a low recruitment rate than other agencies. To overcome the absence of records manager, several education support offices ran the 'CoP(Community of Practice)s of Records Management'. To determine the current state of operation of the CoPs, a preliminary analysis was conducted on all national education support offices by information disclosures. And then the detail survey was performed by dividing the institutions with/without the CoPs, At the results, the CoPs of record managements help to perform practical task and improve individuals'skills. Meanwhile, even if the CoPs temporarily substitutes record management tasks, the record manager specialist must be recruited. In addition, we proposed an activation plan to identify and solve the obstacles in the operation of the CoPs of records management.