본 연구는 해방기에 간행된 아동신문인 「어린이신문」에 나타난 아동상을 탐색하는 데 목적이 있다. 이를 위해 현전하지 않는 제34호를 제외하고, 1945년 12월 1일의 창간호부터 1947년 12월 13일의 제86호를 대상으로 빈도 분석, 토픽 모델링, 시계열 분석을 수행하였다. 빈도 분석 결과 나라, 학교, 가정과 연관이 있는 키워드가 자주 나타났고, 토픽 모델링을 통해서는 ‘애국심을 가진 아동상’, ‘과학적 소양을 지닌 아동상’, ‘예술적 소양을 지닌 아동상’, ‘사회적 존재로서의 아동상’이 도출되었다. 시계열 분석 결과 「어린이신문」이 발간된 해방 초기에는 애국 관련 토픽의 비중이 높았으나 과학, 예술과 같은 주제의 비율이 점차 높아지는 것을 볼 때, 아동상이 다양화되었다는 것을 확인할 수 있었다.
This study explores children’s images in The Children’s News, a children’s newspaper during the Liberation period. For this purpose, frequency analysis, topic modeling, and time series analysis were performed from the first issue of December 1, 1945 to the 86 issue of December 13, 1947, except for No. 34, which was not passed down. As a result of frequency analysis, keywords related to country, school, and family appeared frequently, and through topic modeling, children’s images were observed in these topics, including children with patriotism, children with scientific literacy, children with artistic refinement, and children as social beings. The time series analysis results show that the percentage of patriotism-related topics was high during the early days of the Liberation period when The Children’s News were published, but as the ratio of topics such as science and art gradually increased, it was confirmed that the image of children was diversified.