바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

기술수용모델을 활용한 도서관 가상현실(VR) 콘텐츠 서비스 이용자 요구에 관한 연구

The study on User Requirements for Virtual Reality (VR) Content Services in Library Using the Technology Acceptance Model

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2024, v.35 no.3, pp.227-246
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2024.35.3.227
배경재(Kyung Jae Bae) (동덕여자대학교)
권선영(Sun Young Kwon) (한남대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 VR 콘텐츠를 사용해 본 이용자의 VR 사용현황과 함께 도서관에서 VR 콘텐츠 서비스를 제공하는 것에 대한 이용자 요구를 규명하는 것을 주요 목적으로 수행되었다. 온라인 설문조사를 수행한 결과 총 229명의 VR 콘텐츠 사용 경험자가 응답하였으며, 기술수용모델 분석 결과 VR 콘텐츠에 대한 이용자 유용성 및 이용용이성 인식과 VR 콘텐츠에 대한 이용자 만족 및 재사용 의도 간의 관계에 대해 모형 적합도가 양호한 결과를 보여서 도서관에서 VR 콘텐츠 서비스 만족도를 높이기 위해서는 이용자에게 VR 콘텐츠 사용편의성을 개선하고, 몰입감을 높일 수 있는 환경을 조성하여야 함을 보여주었다. 또한 응답자들은 VR 콘텐츠 서비스가 도서관 이용자 만족도와 도서관 재방문 의도를 높일 것으로 응답하였으며, 선호하는 VR 콘텐츠 주제로 게임(액션, 전략 등), 여행, 우주/해양의 순서로 답변하였다. 도서관에서 VR 콘텐츠 서비스를 제공하는 것에 대체로 긍정과 기대에 대한 의견이 많았지만, 효용성이 그리 크지 않을 것 같고 기기관리가 제대로 되지 않을 것이라는 부정적 의견 또한 제시되었다.

keywords
가상현실 콘텐츠 서비스, 공공도서관 이 키워드로 연구동향 분석 이 키워드로 논문 검색, 기술수용모델, 이용자 연구

Abstract

This study aims to identify the current usage patterns of VR content among users and their demands for VR content services in libraries. An online survey was conducted, receiving responses from 229 individuals with experience using VR content. The Technology Acceptance Model (TAM) analysis revealed a good model fit, indicating that users’ perceptions of the usefulness and ease of use of VR content are significantly related to their satisfaction and intention to reuse VR content. These findings suggest that to enhance satisfaction with VR content services in libraries, it is essential to improve user convenience and create an immersive environment. Additionally, respondents indicated that VR content services could increase library user satisfaction and the intention to revisit the library. The most preferred VR content themes were games (action, strategy, etc.), travel, and space/ocean, in that order. While the overall feedback on providing VR content services in libraries was positive and filled with anticipation, some respondents expressed concerns about the potential lack of utility and the possibility of poor equipment management.

keywords
Virtual Reality(VR) Content Service, Public Library, Technology Acceptance Model(TAM), User Study

한국비블리아학회지