바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

이용자 인식조사를 반영한 학교도서관의 공간구성 방향에 관한 연구

A Study on the Spatial Composition of School Libraries by Reflecting User Perception Survey

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2024, v.35 no.3, pp.5-33
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2024.35.3.005
이세라(Se-ra Lee) (경남 남양초등학교)
차성종(Sung-Jong Cha) (신라대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 고등학생들의 학교도서관 공간에 대한 이용 실태 및 선호도와 중요도 조사를 통해 이용자 인식을 조사 및 분석한 다음, 미래교육을 위한 효율적인 학교도서관 공간구성 방향을 제안하고자 한다. 경상남도 C시에 위치한 7개 고등학교를 최종 연구대상으로 선정하여 학교도서관 이용 실태 및 공간구성 방향에 관한 이용자의 인식에 대해 조사하였다. 연구 결과, 학교도서관 공간구성에 대한 방안으로 1) 학생들이 접근하기 용이한 위치 우선 선정, 2) 자료․열람공간 및 교수․학습공간 구성 시 교육과정과 학습 지원을 위한 양질의 자료와 장비 확보, 3) 공간구성 및 배치 시 학교도서관의 역할과 이용자 요구 고려, 4) 미래 환경 및 신기술 영향에 따른 기술력과 장비를 반영한 공간으로 구성하기 위해 노력 등을 제안하였다.

keywords
학교도서관, 공간구성, 공간개선, 사회변화, 미래사회, 미래학교

Abstract

The purpose of this study was to investigate and analyze user perceptions through a survey on the actual status, preference, and importance of high school students’ use of school library spaces in C-city, and then to suggest a direction for efficiently constructing school library spaces necessary for future education. Seven high schools, which are evaluated as having excellent space composition and staffed by the school library. Based on the results of the survey on users’ perceptions of the school library’s use and the direction of space composition, the government first selected 1) locations that are easy for students to access, 2) securing high-quality materials and equipment to support curriculum and learning when constructing materials, reading spaces, and teaching and learning spaces, 3) fully considering the role of the school library and the needs of users when constructing and deploying spaces, and 4) making efforts to construct spaces that reflect technological skills and equipment based on the impact of future environments and new technologies.

keywords
School Library, Space Composition, Space Improvement, Social Change, Future Society, Future School

한국비블리아학회지