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역기능적 소비행동에 대한 마음챙김 소비의 영향 연구

he Study for Effects of Mindfulness Consumption in Dysfunctional Consumption Behavior

초록

마음챙김 소비가 충동구매와 중독구매를 감소시키는데 도움이 되는지 검증하기 위하여 역기능적 소비행동의 중요 선행변인인 충동성, 물질주의, 자기통제력, 정서조절 능력과의 관련성과 상대적 영향력을 비교하였다. 검증결과, 마음챙김 소비는 충동구매, 중독구매와 강한 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 또한 마음챙김 소비는 4개의 선행변인을 제외하고 충동구매에는 약 17%, 중독구매에는 약 20%의 추가적 설명력을 제공하고 있으며, 상대적 영향력(β)도 가장 높게 나타났다. 마음챙김 소비가 4개의 변인들에 영향을 주고, 4개의 변인이 다시 역기능적 소비행동에 영향을 주는지 매개효과를 검증한 결과, 충동구매 경향성에서는 충동성, 물질주의, 정서조절 능력의 매개효과가, 중독구매에서는 충동성과 물질주의의 매개효과가 나타났다. 이런 결과를 통해 마음챙김 소비가 역기능적 소비행동에 직접적으로 영향을 줄 뿐만 아니라 간접적으로도 영향을 준다는 것을 알 수 있다.

keywords
마음챙김 소비, 마음챙김, 충동구매, 중독구매, 문제 소비행동, 역기능적 소비행동, Mindfulness consumption, mindfulness, impulse buying, buying addiction, problem consumption behavior, Dysfunctional consumption behavior

Abstract

To examine the conceptual usefulness of the mindfulness consumption, we analysed correlations of the mindfulness consumption with mindfulness and compared relative powers of the mindfulness consumption and those variables such as impulsivity, materialism values, self-regulation, and self-controllability to predict impulsive and addictive buying behavior. Results showed that the mindfulness consumption and the mindfulness are distinct each other and that the mindfulness consumption has had negative correlations with both the impulsive buying and the addictive buying. Regression analysis revealed that the mindfulness had the biggest predictive power on the impulsive and addictive buying compare to impulsivity, materialism values, self-regulation, and self-controllability and showed significant additional contributions to predict impusive buying(17%) and addictive buying(20%) when excluding the effects of those 4 antecedents. Further analysis showed that impulsivity, materialism value, and emotional control ability play a role as mediator between the mindfulness consumption and the impulsive buying, but those variables did not mediate the effect of the mindfulness consumption on addictive buying. These results interpreted as the process of the effects of mindfulness consumption on dysfuctional consumption behaviors could be different according to the types of buying behavior.

keywords
Mindfulness consumption, mindfulness, impulse buying, buying addiction, problem consumption behavior, Dysfunctional consumption behavior

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