바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

The effect of self-compassion on regret and satisfaction after buying product: The moderating role of regret context

Abstract

This study was to investigate whether self-compassion influence regret and satisfaction after buying product. In addition, the effects of regret context on regret strength and satisfaction were explored. For this purpose, we presented tow scenario written about regret contexts(intrinsic context/comparison context) to participants. The regret and satisfaction scores of two group were compared. The result, regret score in the intrinsic context group was lower than comparison context group. And in the intrinsic context, high self-compassion's participants experienced less regret and more satisfaction. But in the comparison context, didn't appear to work. The implication for study were discussed.

keywords
Self-compassion, regret, social comparison, satisfaction

Reference

1.

고은정 (2014). 자기자비와 자존감이 부정적 생활사건 경험 시 정서에 미치는 영향. 고려대학교 박사학위 논문.

2.

김경민, 최범준, 이매창 (2010). 조절동기와 평가모드가 구매 후 후회에 미치는 영향. 마케팅 관리연구, 15(4), 103-128.

3.

김은화, 전인수 (2006). 소비자 후회: 사후가정사고의 영향 및 후회해소노력이 구매 후 행 동에 미치는 영향. 마케팅연구, 21(4), 165-187.

4.

김재휘, 이영아 (2009). 광고가 구매 후 후회해소에 미치는 영향. 한국심리학회: 소비자 및 광고, 10(1), 35-54.

5.

문은주, 최해연 (2015). 정서처리과정에서 자기자비의 역할: 정서인식명료성의 효과를 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 1-16.

6.

박세란, 이훈진 (2013). 자존감, 자기자비와 심리적 부적응 및 안녕감의 관계. 한국심리학회지: 임상, 32(1), 123-139.

7.

박지수, 양윤 (2007). 의사결정 상황에서 행동과 비행동에 따라 경험하는 후회. 한국심리학회지: 소비자 광고, 8(1), 1-33.

8.

박신유 (2015). 자기자비와 심리적 안녕감의 정서인식 명확성과 인지적 정서조절전략의 매개 효과. 광운대학교 대학원 석사학위 논문.

9.

박혜린 (2014). 여자 대학생의 자기자비, 우울 및 불안이 섭식태도에 미치는 영향. 아동가족 치료 연구, 13권, 35-53.

10.

서태원, 이병관, 안은미 (2014). 페이스북에서의 사회비교 현상 연구. 2014년 한국심리학회 연차학술대회 포스터 발표 자료.

11.

서문식, 하승범 (2014). 충동구매 메커니즘에 대한 연구. 소비자학 연구, 25(5), 29-62.

12.

안은미 (2013). 소비자 심리학. 박학사.

13.

이신혜, 조용래 (2014). 자기자비의 부족이 여자 청소년의 폭식행동에 미치는 영향과 그 기제: 신체적 불만족, 섭식절제 및 부정정서의 매개효과. 한국인지행동치료학회, 14(1), 103-121.

14.

이상현, 성승연 (2011). 분노사고와 분노표현에 있어서의 자기자비의 완충효과. 한국심리학회지: 상당 및 심리치료, 23(1), 93-112.

15.

이유재, 차문경 (2005). 부정적 소비감정의 선행요인과 결과변수에 대한 연구. 소비자학연구, 16(4), 103-127.

16.

이병관, 박기석 (2014). 자기가비성향과 소비자 마음챙김, 소비중독간의 관계에 대한 연구. 2014년 한국심리학회 연차학술대회 포스터 발표 자료.

17.

왕인순, 조옥경 (2011). 자애명상이 자기자비, 마음챙김, 자아존중감 정서 및 스트레스에 미치는 효과. 한국심리학회지: 건강, 16(4), 675-690.

18.

장은영 (2009). 사회비교와 주관안녕: 문화비교 연구. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 23(2), 157-169.

19.

정유정, 전선규 (2010). 제품성과의 인지적 평가에 따른 만족판단에 있어 실망과 후회의 매개효과. 마케팅 연구, 25, December, 163-185.

20.

조용래, 노상선 (2011). 자기자비 대 주의분산처치와 특질 자기자비가 불쾌한 자기관련 사건 에 대한 정서반응에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 32(1), 97-121.

21.

주우진, 황희중 (2006). 후회경험과 예상후회가 구매의사결정에 미치는 영향. 소비자학연구, 19(2), 215-246.

22.

한미영, 김재휘 (2004). 예상되는 후회와 자기효능감이 매몰비용 오류행동에 미치는 영향. 한국심리학회지: 일반, 27(3), 695-709.

23.

한민, 류승아, 김경민 (2013). 사회비교와 행복의 관계에서 문화적 자기관의 역할. 한국심리학회지: 문화와 사회문제, 19(4), 577 -597.

24.

한상린, 성형석 (2007). 산업재 브랜드 자산의 구성요인들이 관계적 성과에 미치는 영향에 관한 연구. 한국마케팅저널, 9(1), 42-72.

25.

Appel, H., Crusius, J., & Gerlach, A. L. (2015). Social comparison, envy, and depression on Facebook: A study looking at the effects of high comparison standards on depressed individuals, Journal of Social and Clinical Psychology, 34(4), 277-289.

26.

Argo, J. J., White, K., & Dahl,D. W. (2006). Social Comparison Theory and Deception in the Interpersonal Exchange of Consumption Information, Journal of consumer research, 33 (June), 99-108.

27.

Bergkvist, L., & Rossiter, J. R. (2007). The predictive validity of multiple-item versus single-item measures of the same constructs. Journal of Marketing Research, 44(2), 175-184.

28.

Breines, J. G., & Chen, S. (2012). Self-Compassion Increases Self-Improvement Motivation, Personality and Social Psychology Bulletin, XX(X) on June, 1-11.

29.

Connolly, T., & Zeelenberg, M. (2002). Regret in decision making, Current Directions in Psychological Science, 11, 212-216.

30.

Connolly, T., & Reb, J. (2003). Omission bias in vaccination decisions: Where's the omission? Where's the bias?, Organizational Behavior and Human Decision Process, 91(2), 186-202.

31.

Elastami, H. (2000). Competitve and procedual determinants of delight and disappointment in consumer complaint outcomes, Journal of Service Research, 2(3), 285-300.

32.

Landman, J. (1993). Regret and Elation following action and inaction, Personality and Social Psychology Bulletin, 13(4), 524-536.

33.

Gilovich, T., & Medvec, V. H. (1995). The expectation of regret: what, when, and why. Psychological Review, 102, 379-395.

34.

Greenberg, L., & Paivio, S. (1997). Working with Emotion in Psychotherapy. New York Guilford Press.

35.

Kahneman, D., & Tversky, A. (1982). The simulation heuristic. in D. Kahneman, P. Slovic, and A. Tversky(Eds), “Judgement under uncertainty :Heuristics and biases”. New York: Cambridge University Press, 201-208.

36.

Leary, M. R., Tate, E. B., Jessica, C. B., & Hancock, A. B. (2003). self-compassion and Reactions to unpleasant self-relevant evevts: the implicaiots of treating oneself kindly, Journal of Personality and Social Psychology, 92(5), 887-904.

37.

Ma, J. J., & Roese, N. J. (2014). The maximizing mind- set, Journal of Consumer Research, Vol.41, 71-92.

38.

Markus, H., & Kitayama, S. (1991). Culture and self : Implication for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253.

39.

Martine, L. M., Zeelenberg, M., & Rijsman, J. B. (2011). Behavioural consequences of regret and disappointment in social bargaining games, Cognition and Emotion, 25(2), 351-359.

40.

Neff, K. D. (2003). The Development and Validation of a Scale to Measure Self-Compassion, Self and Identity, 2, 223-50.

41.

Rook, D. W. (1987). “The buying impulse,” Journal of Consumer Research, 14(March), 189- 199.

42.

Taylor, S. E., Wayment, H. A., & Collins, M. A. (1993). Positive illusions and affect regulation. In D. M. Wenger & D. W. Pennebaker(Eds.), Handbook of Mental Control, 325-343. Englewood Cliffs, NJ: Prentice- Hall.

43.

Va´zquez-Casielles, R., Iglesia, V, & Varela-Neir, C. (2012). Service recovery, satisfaction and behaviour intentions: analysis of compensation and social comparison communication strategies, The Service Industries Journal, 32(1), January 2012, 83-103.

44.

Yamaguchi, A., Kim, M. S., & Akutsu, S. (2014). The effects of self-construals, self-criticism, and self-compassion on depressive symptoms. Personality and Individual Difference, 68, 65-70.

45.

Zeelenberg, M., Van Box, K., Van Dijk, E., & Pieters, P. (2002). The inaction effect in the psychology of regret, Journal of Personality and Social Psychology, 82(3), 314-327.

46.

Zeelenberg, M., & Pieters, R. (1999). Comparing service delivery to what might have been: Behavioral response to reget and disappointment, Journal of Service Research, 86-97.

logo