open access
메뉴본 연구는 저소득층 중학생을 대상으로 한 방과 후 프로그램이 효과적이었는지 알아보고 심리적 서비스에 기반을 둔 적절한 방과 후 프로그램의 모델을 모색해 보고자 실시되었다. 이를 위해 해당 학교의 전교생을 대상으로 학교생활적응, 자아존중감, 학업효능감, 자아개념으로 구성된 설문을 실시하고 프로그램에 참가한 집단과 통제집단을 구성한 후 차이 검증을 실시하였다. 사전평가를 분석한 결과, 통제집단과 실험집단은 차이가 있었다. 실험집단과 통제집단 각각의 척도별 사전-사후평가 결과의 차이를 검증해 본 결과, 실험집단의 경우 학업적응에서는 유의미한 감소를 보였다. 그러나 학교적응, 자아존중감, 학업효능감, 자아개념에서는 유의미한 변화를 보이지 않았다 이 같은 결과와 각 평균값이 의미하는 바에 대한 해석과 함께 본 연구의 시사점과 제한점에 대해 논의하였다.
The purpose of this study was to develop and evaluate the efficacy of After-school Program for middle school students residing in low SES regions. The program was designed to improve protective factors such as school adaptation, academic achievement, self-esteem and other related factors. The characteristics of program participants and non-participants in a middle school were compared. At the pre-treatment evaluation, participants showed significantly lower scores on protective factors compared to non-participants. The comparison of pre- and post-treatment within participants showed that all the protective factors were mildly improved except academic adaptation. Based on these findings, the limitations of the study were discussed.