바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

한국심리학회지:학교

메뉴

논문 상세

저소득층 중학생을 위한 방과 후 프로그램 효과성 평가

The effects of After-school Program for Low SES Middle School Students

초록

본 연구는 저소득층 중학생을 대상으로 한 방과 후 프로그램이 효과적이었는지 알아보고 심리적 서비스에 기반을 둔 적절한 방과 후 프로그램의 모델을 모색해 보고자 실시되었다. 이를 위해 해당 학교의 전교생을 대상으로 학교생활적응, 자아존중감, 학업효능감, 자아개념으로 구성된 설문을 실시하고 프로그램에 참가한 집단과 통제집단을 구성한 후 차이 검증을 실시하였다. 사전평가를 분석한 결과, 통제집단과 실험집단은 차이가 있었다. 실험집단과 통제집단 각각의 척도별 사전-사후평가 결과의 차이를 검증해 본 결과, 실험집단의 경우 학업적응에서는 유의미한 감소를 보였다. 그러나 학교적응, 자아존중감, 학업효능감, 자아개념에서는 유의미한 변화를 보이지 않았다 이 같은 결과와 각 평균값이 의미하는 바에 대한 해석과 함께 본 연구의 시사점과 제한점에 대해 논의하였다.

keywords
저소득층 청소년, 학교생활적응, 자아존중감, 학업효능감, 자아개념

Abstract

The purpose of this study was to develop and evaluate the efficacy of After-school Program for middle school students residing in low SES regions. The program was designed to improve protective factors such as school adaptation, academic achievement, self-esteem and other related factors. The characteristics of program participants and non-participants in a middle school were compared. At the pre-treatment evaluation, participants showed significantly lower scores on protective factors compared to non-participants. The comparison of pre- and post-treatment within participants showed that all the protective factors were mildly improved except academic adaptation. Based on these findings, the limitations of the study were discussed.

keywords
low SES adolescents, school adaptation, self-esteem, academic self-efficacy, self-concept
투고일Submission Date
2007-03-29
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2007-05-30

한국심리학회지:학교