ISSN : 1738-3188
Nowadays identity of university rapidly shifts from ivory tower which seeking after truth to training center of high-grade human resources which market needs. University crisis is unavoidable in post-industrial society. Humanities crisis might be understood extension of that. Transformation of humanity to cultural content study in a sense inevitable. But I doubt humanities can bring cultural content specialists which market needs by extending research domain to new media. This article aims to reveal roles of humanities in training cultural content specialist and direction of humanities research for creating cultural content standing on my experiences of teaching KAIST Graduate School of Cultural Technology students. Humanities already have trained cultural content specialists such as novelists, screenplay writers before the concept of cultural content has established. In the age of analogue cultual content specialists just needed depth, but in the age of digital they need width as well as depth. For educating cultual content specialists humanities have to teach deep knowledge of humanities instead of extending research domain to new media. Humanities have to demolish inner barriers and return to original text.
(2003.) 콘텐츠의 개념과 인문콘텐츠, 인문콘텐츠학회
(2006.) 문화콘텐츠 인력양성을 위한 유럽대학의 교과과정 연구, 한국독일언어문학회
(2006.) 문화콘텐츠 인력양성을 위한 유럽대학의 교과과정 연구, 한국독일언어문학회
(2006.4.) 2005년 문화산업 백서, 문화관광부
(2005.) 문화콘텐츠 창작 소재와 문화 원형, 인문콘텐츠학회
(2003.) 디지털 스토리텔링, 황금가지
(2005.) 문화콘텐츠 개발과 인문학, 인문콘텐츠학회
(1992.) 장 프랑수아 리오타르 포스트모던의 조건,
(1999.) 인문학의 위기와 모색, 돈암어문학회
(1999.) 디지털 필름메이킹, 책과길
(2005.11.) 문화기술대학원 설립 및 운영계획서(7차 수정본), 한국과학기술원 문화기술대학원
(2006.9.) 문화기술대학원 개원 1주년 워크샵 자료집, 한국과학기술원 문화기술대학원