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대중서사연구

소재 산업으로 발전하고 있는 만화의 득과 실

OSMU! Profit and loss of the cartoon

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2006, v.0 no.16, pp.81-103
박석환 (만화평론가)
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초록

만화 타짜를 원작으로 한 동명의 영화가 큰 인기를 얻었다. 이와 함께 만화를 원작으로 한 영화나 드라마의 제작이 증가하고 있다. 이에 본 연구는 영화나 드라마가 만화의 독특한 설정을 이용하는 이유를 밝히고 만화를 원작으로 한 원 소스 멀티 유즈 산업의 발전이 우리 만화계에 미치는 영향에 대해 고찰해보고자 한다.영상매체가 메시지의 전달에 충실한 현실의 재현에 집중해 왔다면, 만화는 다양한 의미생성이 가능한 텍스트로 과현실을 창조해왔다. 또한 만화는 표현형식으로부터 자유로운 이야기체를 지니고 있어서 각각의 설정들을 분리 활용할 수 있는 문화콘텐츠 자원의 개념이 강하다. 이 같은 특징으로 인해 만화는 앞으로도 다양한 형식의 영상콘텐츠로 제작될 전망이다. 반면 이 같은 만화의 특징이 기능적 가치와 소재적 가치에만 집중되어있음은 경계해야 한다. 이는 새로운 만화의 생산 없이 과거의 유명 작품만 재소비 함으로서 생산 없는 발전이라는 기현상을 낳을 수 있다. 주제어만화, 기호학, 만화커뮤니케이션, 만화산업, 원 소스 멀티 유즈

keywords
만화, 기호학, 만화커뮤니케이션, 만화산업, 원 소스 멀티 유즈, Cartoon, Semiotics, Cartoon Communication, Cartoon Industry, One Source Multi Use, Cartoon, Semiotics, Cartoon Communication, Cartoon Industry, One Source Multi Use

Abstract

A movie with the cartoon, War of Flower as the original work and with the name the same as that of this cartoon gained a great deal of popularity. In this line, productions of movies or dramas based on comics are increasing. Therefore this research is intended to clarify the reason movies and dramas use the peculiar settings of cartoon, and to study how the industry development of one source multi use originated from cartoon affects our cartoon industry. While video media have been focused on the reality reproduction faithful in delivering the messages, cartoon have been creating surreality in texts that can produce various meanings. Also, as cartoon have free styles of speeches in their expressions, they have a strong concept as cultural contents resources in which each of their settings may be separately utilized. Owing to such characteristics, it is predicted that cartoon are will continue to be produced in diverse styles of video contents. On the other hand, it needs be warned that such characteristics of cartoon are concentrated on functional values and materialistic values. Repeating consumption of only the popular works of the past with no production of new cartoon, that may cause a distorted forms of development with no production.

keywords
만화, 기호학, 만화커뮤니케이션, 만화산업, 원 소스 멀티 유즈, Cartoon, Semiotics, Cartoon Communication, Cartoon Industry, One Source Multi Use, Cartoon, Semiotics, Cartoon Communication, Cartoon Industry, One Source Multi Use

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