바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

The Storytelling of Historical Simulation Game Romance of the Three Kingdom(三國志)

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2008, v.0 no.20, pp.169-200
https://doi.org/10.18856/jpn.2008..20.006

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this thesis is to analyze the narrative structure and examine how to enjoy Romance of the Three Kingdom that has reorganized the original text of the same name in computer circumstances nowadays. Romance of the Three Kingdom Ⅺ uses simulation models that consist of many variables and mathematical operations. The unfolding of events through simulations becomes complex, and game players' various choices intensify it, at last the whole shape of events looks like Rhizome. However, the expansion of game story doesn't lead game play to chaos but gives order, because it was oriented by the facts in novel or history. "Scenario systems," "events systems," "patch programs," and "editor programs" make game story follow the original story. Above all game players’ using of patch programs and editor programs means that reader's sphere limited to "MimesisⅢ" in traditional narratives have extended to "MimesisⅠ" and "MimesisⅡ." And it shows the change in production and consumption of conventional literature. Meanwhile, the object of "the random story" is that hero chosen by game player will accomplish reunifying the whole country, and it makes "the random story" differ from "the back story" finally. In other words, "incompossible" series of events that stayed as potentiality in original story is able to be narrated, at this time the process of simulation as the "law of probability" will operate upon it. That makes game players' can write and read their own Romance of the Three Kingdom that is not equal to the origin. However game players doesn't content with it, they study the original text to make simulation process more flawless. In brief they make and enjoy virtual history with the antagonism between "the back story" and "the random story."

keywords
simulation game, virtual history, digital storytelling, the back story, the random story, game player, 시뮬레이션게임, 가상역사, 디지털 스토리텔링, 기반적 스토리, 우발적 스토리, 플레이어

Reference

1.

강심호, 디지털 에듀테인먼트 스토리텔링 , 살림, 2005.

2.

권용선, 「요시카와 에이지 ‘삼국지’의 수용과 사적 의미」, 한국학연구 제15집, 2006.12. 191-207쪽.

3.

김유중, 「“삼국지”와 컴퓨터 게임―코에이(Koei)사의 “삼국지” 게임 시리즈를 중심으로」, 한중인문과학연구 , 제16호, 2005. 87-111쪽.

4.

김태인, 「컴퓨터게임의 최근 경향―시뮬레이션 어드벤처 게임 오름세」, 과학동아 통권 87호, 1993.3. 146-153쪽.

5.

김필년, 「유교의 비극문학으로서의 ‘삼국지연의’」, 과학사상 제15호, 1995 겨울호. 193-225쪽.

6.

양승국, 한국 현대극의 주름과 틈 , 연극과인간, 2008.

7.

윤진현, 「한국어판 애니메이션 ‘삼국지’의 종류와 변용」, 대중서사연구 제16호, 2006.12. 291-318쪽.

8.

이승채, 「대학생들의 반복독서 경험에 관한 연구」, 한국문헌정보학회지 제41권 제2호, 2007.6. 161-180쪽.

9.

이인화, 한국형 디지털 스토리텔링 , 살림, 2005.

10.

이정엽, 디지털 게임, 상상력의 새로운 영토 , 살림, 2005.

11.

이정우, 시뮬라크르의 시대 , 거름, 1999.

12.

전경란, 디지털 게임의 미학 , 살림, 2005.

13.

조성면, 「컴퓨터게임 삼국지와 스토리텔링」, 대중서사연구 제16호, 2006.12. 257-289쪽.

14.

한혜원, 디지털 게임 스토리텔링 , 살림, 2005.

15.

Badiou, A., 박정태 역, 들뢰즈―존재의 함성 , 이학사, 2001.

16.

Deleuze, G. & Guattari, F., 김재인 역, 천 개의 고원 , 새물결, 2001.

17.

Deleuze, G., 이찬웅 역, 주름, 라이프니츠와 바로크 , 문학과지성사, 2004.

18.

Ricoeur, P., 김한식․이경래 공역, 시간과 이야기1―줄거리와 역사이야기 , 문학과지성사, 1999.

19.

Ricoeur, P., 김한식․이경래 공역, 시간과 이야기3―이야기된 시간 , 문학과지성사, 2004.

20.

Laurel, B., Computer as Theatre, Boston: Addison-Wesley, 1993

대중서사연구