바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

The analysis on experimental sound in <Last Days>

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2008, v.0 no.20, pp.289-310
https://doi.org/10.18856/jpn.2008..20.010

Abstract

Cinema is a media that communicates based on sound and image. However, in reality most film directors deliver narrative in a traditional style for the structure of commercial film studio system rather attempts to 'produce' films effectively within genre tradition rather than to respect creativity of filmmakers. Such a current tendency makes it meaningful to pay attention to Gus Van Sant's recent films, from Gerry (2002), Elephant (2003), Last Days (2005), to Paranoid Park (2007), which visualize the director's painstaking effort to display the most suitable style for a specific narrative. This paper will look into the image and sound experimented in Last Days to present the death of Cobain, a member of the rock group, Nirvana.

keywords
time and space, sound, narrative, modern cinema, death, Gus Van Sant, 시간과 공간, 사운드, 내러티브, 현대 영화, 죽음, 구스 반 산트

Reference

1.

김학돈, 「박상륭의 ꡔ죽음의 한 연구ꡕ에 나타난 시간과 공간 연구」, 비평문학, 제21호, 한국비평문학회, 2005, 203-204쪽.

2.

데이비드 보드웰, 김숙, 안현신, 최경주, ꡔ영화 스타일의 역사ꡕ, 한울, 2002.

3.

데이비드 보드웰, 크리스틴 톰슨, 주진숙, 이용관, ꡔ영화예술ꡕ, 이론과 실천, 1993.

4.

루이스 자네티, 김진해, ꡔ영화의 이해ꡕ, 현암사, 1999.

5.

미셸 시옹, 지명혁, ꡔ영화와 소리ꡕ, 민음사, 2000.

6.

장 루이 뢰트라, 김경온, 오일환, ꡔ영화의 환상성ꡕ, 동문선, 2002.

7.

제프리 노엘-스미스, 이순호 외, ꡔ옥스퍼드 세계영화사ꡕ, 열린책들, 2005.

대중서사연구