바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

The SP records and western movies in modern Korea

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2013, v.0 no.29, pp.191-229
https://doi.org/10.18856/jpn.2013..29.007

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The primary purpose of this paper first is an overview of the discography of the SP record, which recorded the narrative of Hollywood movies released in the Modern Joesun by analyzing the background of the album release and features. Then analysis of the works of the silent-film narrator who recorded mainly Hollywood movie,identify aspects of transformation that the film narrative by the silent-film narrator. Also by analyzing some case the original movie has been released several times into regular edition and a popular edition album, some case the same work recorded different silent-film narrator and some case the repertory of particular silent-film narrator, investigate the audience’s taste for Hollywood movies and film narrative of silent-film narrator. finally, It is the result of the global spread of capital and technology based on the modern movies, records and cultural industries.

keywords
유성기음반, 할리우드 영화, 영화설명, 변사, 문화산업, SP record, Hollywood movies, film narrative, silent-film narrator, cultural industries

Reference

1.

박태원, 소설가 구보씨의 일일 , 깊은샘, 1989.

2.

이태준, 사상(思想)의 월야(月夜) , 깊은샘, 1996.

3.

京城日報社․每日申報社 編, 昭和十三年 朝鮮年鑑 , 京城日報社․每日申報社, 1937, 618면 京城日報社, 昭和十五年 朝鮮年鑑 , 京城日報社, 1942.

4.

朝鮮總督府警務局圖書科, 朝鮮出版警察月報 第103號, 朝鮮總督府警務局圖書科, 1937. 4.

5.

北島俊碩, 名金:世界的大活劇 , 東京: 春江堂書店, 1916.

6.

長瀬春風, 名金:探偵活劇(前․後) , 東京: 博文館, 1916.

7.

저자 미상, 名金(上卷․下巻) , 東京: 活動之世界社, 1916.

8.

竹内断腸花, 名金 , 東京: 活動文芸社, 1916.

9.

エマ}ーソン․ホ, 田口桜村 編, 名金:世界的大探偵(正編․続編) , 東京: 三芳屋書店, 1916.

10.

俊碩剣士, 名金: 探偵活劇(一․二․三) , 東京: 江東書院, 1916.

11.

青木緑園, 名金: 探偵小説 ․ 名金: 探偵小説(續) ․ 其後のロロー: 名金 外篇 , 東京: 中村日吉堂, 1916.

12.

黒谷天洞 編, 名金: 探偵活劇 , 東京: 講談落語社, 1916.

13.

저자 미상, 名金(上巻) , 鹿児島: 世界館, 1916.

14.

エマーソン․ホー, 斎木嶺水 訳, 名金: 活動弁士の説明したる世界的探偵奇譚 , 東京: 斎木義一, 1916.

15.

エマーソン․ホオ, 名金:探偵活劇(前) , 久留米: 栄館, 1916.

16.

로티 블레어 파커, 오세준 옮김, ’Way Down East 동도 , 소명출판, 2011.

17.

구인모, 「지역․장르․매체의 경계를 넘는 서사의 역정」, 사이間SAI 제6호, 국제한국문학문화학회, 2009, 37-71쪽.

18.

권정희, 호토토기스 의 변용 , 소명출판, 2011.

19.

김동원, 미수의 커튼콜(김동원 나의 예술과 삶) , 태학사, 2003.

20.

김병오, 「유성기 복각 음반의 음정과 회전수」, 한국음반학 제12호, 한국고음반연구회, 2002.

21.

배연형, 「빅타(Vitor) 레코드의 한국 음반 연구」, 한국음반학 제4호, 한국고음반연구회, 1994.

22.

배연형, 「콜럼비아(Columbia) 레코드의 한국음반연구⑴」, 한국음반학 제5호, 한국고음반연구회, 1995.

23.

배연형, 「콜럼비아(Columbia) 레코드의 한국음반연구⑵」, 한국음반학 제6호, 한국고음반연구회, 1996.

24.

배연형, 「포리돌(Polydor) 레코드의 한국음반 연구」, 한국음반학 제7호, 한국고음반연구회, 1997.

25.

안종화, 한국영화측면비사 , 현대미학사, 1998.

26.

우수진, 한국 근대연극의 형성 , 푸른사상, 2011.

27.

최정인, 「한국영화 신파성의 기원에 관하여」, 대중서사연구 제9집, 대중서사학회, 2003, 81-106쪽.

28.

James Martin․William Zinsser 외, 이진원 역, 「셸락(Shellac)」, 한국음반학 제2호, 한국고음반연구회, 1992, 421-435쪽.

29.

渡辺裕, 聴衆の誕生─のポストモダンの音楽 , 東京:春秋社, 2004.

30.

사에구사 도시카쓰 외, 한국근대문학과 일본 , 소명출판, 2003.

31.

細川周平, レコードの美學 , 東京: 勁草書房, 2006.

대중서사연구