The purpose of this study is to investigate the aspect of time transcendence, its implicit emotional motive and symbolic meaning from recently released Hollywood SF movie narrative. Narrative access to virtual time or space through a scientific fiction has stimulated an expectation and belief about the potential possibility of human being that was not yet implemented. Science fiction, which has played a pivotal role as a spearhead with establishing a full-scale genealogy from 19th century, deeply inspires many scientists with an innovative hypothesis, metaphors, and the theories to support the hypothesis. However, the reason that this genre could cause a huge social sensation of the time is due to a precise analysis on problems facing the era, and an insight enabled it. Time transcendence in narrative was no exception. Time transcendence as a theme or partial motif, which was borrowed in many works already and built its frame, has been repeated many variations in its history and meaning. Particularly, if 『The Time Machine』 of Herbert George Wells had a classic role in time transcendence genre with building a dystopian world-view on the future landscape and criticizing a moral hazard and an expansion of the capital accelerated by the Industrial Revolution in the end of 19th century, Hollywood has released steadily SF movies related to time transcendence starting from 1960s, and leads a time transcendence narrative genre in the 21st century with the superior imaging technology and time-based discourse. For example, a series of works released since 2010, like Source Code」(2011), 「Edge of Tomorrow」(2014) and 「Interstellar」(2014), have inherited the spirit of times and will diagnose the upcoming future with different scientific motifs & alternatives, along with self-reflection.
더그 라이만 감독, 엣지 오브 투모로우 , 워너브라더스, 2014.
던칸 존스 감독, 소스 코드 , 마크 고든 컴퍼니, 2011.
크리스토퍼 놀란 감독, 인터스텔라 , 레전더리 픽쳐스, 2014.
허버트 조지 웰스, 조호근 역, 타임머신 , 해와나무, 2013.
김일구, 영미문학개관 , 미래교육기획, 2012.
마크 트웨인, 김영선 역, 아서왕 궁전의 코네티컷 양키 , 시공사, 2010.
미치오 카쿠, 박병철 역, 불가능은 없다 , 김영사, 2010.
박명진, 「텔레비전 드라마〈나인〉에 나타난 시간여행의 의미 연구」, 어문론집 제59집, 중앙어문학회, 2014, 275쪽~300쪽.
서곡숙, 「시간여행 영화의 쾌락 : 시간, 죽음, 두려움으로부터의 해방」, 영상예술연구 18호, 영상예술학회, 2011, 67쪽~98쪽.
서정남, 영화서사학 , 생각의 나무, 2004.
서지문, 영국소설을 통해 본 영국신사도의 명암 , 세창출판사, 2014.
소광희, 시간의 철학적 성찰 , 문예출판사, 2001.
신동흔, 살아있는 우리 신화 , 한겨레출판, 2004.
신상성, 「역사 속의 공상과학소설 유형 연구」, 인문사회논총 창간호, 용인대학교인문사회과학연구소, 1998, 85쪽~102쪽.
알베르토 안젤라, 주효숙 역, 고대 로마인의 24시간 , 까치, 2012.
존 가렛, 최영승 역, 영국시의 이해와 역사적 개관 , 동인, 2013.
최영진ㆍ김민중, 「시간여행 영화의 비선형적 사유 : <도니 다코>를 중심으로」, 문학과 영상 제11권 3호, 문학과영상학회, 2010, 833쪽~852쪽.
츠베탕 토도로프, 최애영 역, 환상문학서설 , 일월서각, 2013.
폴 앤더슨, 김상훈 역, 타임 패트롤 , 행복한책읽기, 2008.
櫻坂 洋, ALL YOU NEED IS KILL, 集英社, 2004.
내셔널지오그래픽채널, <네이키드사이언스S5-타임머신> http://tvcast.naver.com/ngckorea
다큐 사이언스, <공상과학의 오랜 꿈 - 타임머신> http://navercast.naver.com/contents. nhn?rid=57&contents_id=2145