바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

The Tragedy of Banality - A study on the appropriated melodrama in Yeom Sang-sub’s popular novel

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2015, v.21 no.2, pp.349-387
https://doi.org/10.18856/jpn.2015.21.2.011

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The main task of this study is to analyze the ethical implications of Yeom Sang-Seop’s (1897-1963) narrative strategies to reveal a characteristic modern subjectivity in colonial Korea. In particular, it seeks to draw on a framework of “appropriated melodrama” to illustrate the effects of this double-bind, between desire and ethics under capitalist modernity. It also centers on the literal term ‘Love(愛)’ as the many folds motif, which was intended to dissect the literal reality of modern population, mass in colonized Korea, revealing (or regulating) the fictiveness of desire to produce one’s self-identity. At this point, this article will focuss on the context of ‘the sin’ or ‘redemption’, which typically came up with a characteristic guilty conscious sensed by one who fails to seek the authentic meaning of love. It seems to be a key-motive in Yeom’s whole literal works on mass secularization. ‘Am-Ya(暗夜)’, ‘Man-Se-Jeon(萬歲前)’, ‘E-Sim(二心)’ need to be reperused, looking at the narratological transformation of melodramatic style. In this sense, Yeom’s novel implicates how the modern subject is represented with one’s excessive moral desire to be a singular part of historical or political mass, and finally address the ethical premise to obtain positive solidarity preserving irreducibility of otherness as to reflecting the modern subjectivity.

keywords
염상섭, 윤리, 환멸, 세태 풍속, 통속, 연애, 멜로드라마, 비극, 암야, 만세전, 이심, Yeom Sang-Seop, ethic, disillusionment, Se-Tae, Poong-Sok, Tong- Sok, Love, Melodrama, Tragedy, ‘Am-Ya(暗夜)’, ‘Man-Se-Jeon(萬歲前)’, ‘E-Sim(二心)’

Reference

1.

염상섭·권영민·김우창 외 편, 염상섭전집 3 , 민음사, 1987.

2.

염상섭, 만세전 , 김경수 편, 만세전 , 문학과지성사, 2005.

3.

염상섭, 암야 , 김경수 편, 두 파산 , 문학과지성사, 2006.

4.

염상섭, 한기형·이혜령 편, 염상섭 문장 전집 I , 소명출판, 2013.

5.

임화, 조선신문학사론서설 , 김외곤 편, 임화전집 2 , 박이정, 2001

6.

권철호, 만세전 과 초기 염상섭의 아나키즘적 정치미학 , 민족문학사연구 52,민족문학사학회, 2013, 172~204쪽.

7.

김경수, 염상섭의 통속소설 연구 , 서강어문 11, 서강어문학회, 1995, 177~223쪽.

8.

김명인, 비극적 자아의 형성과 소멸, 그 이후 , 민족문학사연구 28, 민족문학사학회, 2005, 276~305쪽.

9.

김병구, 염상섭의 이심 론 , 시학과언어학 24, 시학과언어학회, 2013, 7~34쪽.

10.

김창식, 염상섭의 이심 연구 , 한국문학논총 15, 한국문학회, 1994, 323~342쪽.

11.

김학균, <이심>에 나타난 탈식민주의 고찰 , 한국현대문학연구 30, 한국현대문학회, 2010, 133~155쪽.

12.

배준, 반역과 윤리-염상섭 초기 창작방법론 재독- , 한국학연구 34, 인하대학교 한국학연구소, 2014, 89~113쪽.

13.

서영채, 둘째 아들의 서사 , 민족문학사연구 51, 민족문학사학회, 2013, 8~42쪽.

14.

오혜진, 심퍼사이저라는 필터-저항의 자원과 그 양식들- , 상허학보 38, 상허학회, 2013, 61~100쪽.

15.

이승희, 멜로드라마의 이율배반적 운명: 사랑에 속고 돈에 울고 와 어머니의 힘을 중심으로 , 민족문학사연구 20, 민족문학사학회, 2002, 208~237쪽.

16.

이용희, 염상섭 장편소설과 식민지 모던걸의 서사학- 사랑과 죄 의 ‘모던 걸’ 재현문제를 중심으로- , 한국어문학연구 62, 동악어문학회, 2014, 49~81쪽.

17.

이종호, 염상섭의 자리, 프로문학 밖, 대항제국주의 안 , 상허학보 38, 상허학회,2013, 11~60쪽.

18.

이혜령, 正史와 情史 사이: 3·1운동, 후일담의 시작 , 민족문학사연구 40, 민족문학사학회, 2009, 230~275쪽.

19.

이혜령, 검열의 미메시스: 염상섭의 광분 을 통해서 본 식민지 예술장의 초(超)규칙과 섹슈얼리티 , 민족문학사연구 51, 민족문학사학회, 2013, 43~85쪽.

20.

채호석, 염상섭 초기 소설론: 만세전 과 ‘무덤’ , 한국문학이론과비평 10, 한국문학이론과비평학회, 2001, 31~60쪽.

21.

한기형, 노블과 식민지-염상섭 소설의 통속과 반통속 , 대동문화연구 82, 성균관대학교 대동문화연구원, 2013, 175~208쪽.

22.

홍덕구, 염상섭 이심 다시 읽기-도시공간에서의 매춘 문제를 중심으로 , 상허학보 42, 상허학회, 2014, 267~307쪽.

23.

황종연, 과학과 반항-염상섭의 사랑과 죄 다시 읽기 , 사이 15, 국제한국문학문화학회, 2014, 87~133쪽.

24.

김윤식, 염상섭 연구 , 서울대출판부, 1987.

25.

김윤식·정호웅, 한국 소설사 , 문학동네, 2000.

26.

벤 싱어, 이위정 역, 멜로드라마와 모더니티 , 문학동네, 2009.

27.

미케 발, 한용환·강덕화 역, 서사란 무엇인가 , 문예출판사, 1999.

28.

서영채, 사랑의 문법 , 민음사, 2004.

29.

신형기, 민족이야기를 넘어서 삼인, 2003.

30.

오르테가 이 가세트, 황보영조 역, 대중의 반역 , 역사비평사, 2005.

31.

이보영, 난세의 문학 , 예림기획, 2001.

32.

피터 브룩스, 이승희·이혜령·최승연 역, 멜로드라마적 상상력 , 소명출판, 2013.

대중서사연구