바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

대중서사연구

한국 에로영화와 일본 성인영화의 관계성-<애마부인>을 중심으로 본 양국의 1970-80년대 극장용 성인영화 제작관행

The Relationality between South Korean Erotic Films and Japanese Adult Films - the Production Conventions of Theatrically Released Adult Films of the 1970s and 1980s in the Two Nations, Considering the Case of Madame Aema

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2015, v.21 no.2, pp.81-117
https://doi.org/10.18856/jpn.2015.21.2.003
이윤종 (동아대학교)

초록

1980년대 한국영화의 특징이라고 할 수 있는 에로티시즘을 적극 활용한 성인영화의 범람은 에로영화라고 하는 한국적 장르의 탄생을 야기했다. 1982년 <애마부인>과 함께 최초로 등장한 에로영화는 제5공화국이 추진한 3S 정책의 부산물이기도 하지만, 1970년대와 80년대에 미국과 서유럽을 위시한 서구와 일본의 주류영화계와 비주류영화계 양편에서 대단히 성행한 성인영화 제작 붐에 부응하는 움직임이기도 했다. 따라서 에로영화는 제작과 배급, 관객 수용에 있어 한국적 관행과 외국의 영향이 매우 복잡 미묘하게 얽힌 초국가적 장르인 동시에, 기묘하게 한국적 특수성을 반영하는 장르로 발전할 수 있었다. 1980년대 중반에 매우 성행하던 에로영화의 제작이 1990년대 초반까지 미약하게 이어지다가 1990년대 중반에 이르러 완전히 수그러들고 소프트포르노라고 할 만한 에로비디오의 폭발적 제작 붐으로 이어진 점도 한국적 특이사항이라 할 만 하다. 그러나 에로영화나 에로비디오라는 용어에서의 ‘에로’가 일본에서 유래한 점, 최초의 에로영화인 <애마부인>에서 당대 일본 성인영화 관행의 몇 가지 흔적을 발견할 수 있다는 점은, 에로영화가 이웃나라이자 한 때 식민지 제국이었던 일본의 문화적 영향으로부터 결코 자유로울 수 없었다는 사실을 예증하기도 한다. 본고는 <애마부인>에서 이러한 왜색성의 흔적을 찾아 초기 한국 에로영화 형성에 있어 일본 성인영화의 역할을 밝혀보고자 한다.

keywords
ero, 1970s, 1980s, South Korean erotic film, ero film, hostess film, Japanese adult film, pink film, roman pornography, Nikkatsu roman-poruno, Madame Aema, 에로, 1970년대, 1980년대, 한국 에로영화, 호스티스 영화, 일본 성인영화, 핑크영화, 니카츠 로망 포르노, 애마부인

Abstract

The characteristic of South Korean cinema of the 1980s is the exceedingly prevalent production of theatrically distributed adult films that are called ‘ero’ films that effectively take advantage of visual ‘eroticism’ in the mainstream industry. As a quite uniquely Korean film genre, the ero film is not only a by-product of the 3Ss Policy that was implemented by the Chun Doo Hwan administration, but it was also the way in which the national film industry came to terms with the global trend of mainstream adult-filmmaking that was particularly popular in the West including the Western-European countries and the U.S. as well as in Japan. Therefore, the ero film is a transnational genre in terms of its entanglement with the foreign conventions of film production, distribution, and reception, and at the same time the very national genre in that it developed into a reflection of local particularity and quirkiness. In addition, the ero film is peculiarly Korean in that its productions, which were explosive in the mid-eighties and meekly continued in the early nineties, virtually ceased in the mid-nineties and yielded to direct-to-video productions of ‘ero video,’ a South Korean soft pornography genre. However, ero film is not completely free from the influence of Korea’s former metropole and neighbor country, Japan, inasmuch as the term ‘ero’ was originated from Japan and the very first ero film, Madame Aema show a few conventions of the contemporary Japanese adult films. The present paper attempts to find the role of the Japanese adult film in the ero film’s formulation by tracing the Japanese influence in it.

keywords
ero, 1970s, 1980s, South Korean erotic film, ero film, hostess film, Japanese adult film, pink film, roman pornography, Nikkatsu roman-poruno, Madame Aema, 에로, 1970년대, 1980년대, 한국 에로영화, 호스티스 영화, 일본 성인영화, 핑크영화, 니카츠 로망 포르노, 애마부인

참고문헌

1.

정인엽, <애마부인>, 1982.

2.

강소원, 1980년대 한국영화 , 유지나 외 한국영상자료원 편, 한국영화사 공부 1980-1997 , 이채, 2005, 10-79쪽.

3.

김수용, 나의 사랑 씨네마 김수용 감독의 한국영화 이야기 , 씨네 21, 2005.

4.

소래섭, 에로 그로 넌센스 근대적 자극의 탄생 , 살림, 2005.

5.

유지나 외, 한국영화사 공부 1980-1997 , 이채, 2005.

6.

이윤종, 포르노그래피, 바디 장르, 그리고 페미니즘: 1980년대 한국 에로영화에 대 한 페미니즘 논의를 중심으로 , 문화/과학 75호, 2013 가을, 244-271쪽.

7.

하길종, 하길종 전집 3 자료편 스크립트·서한·기사 , 2009, 한국영상자료원.

8.

호현찬, 한국영화 100년 (개장 증보판) , 문학사상사, 2003.

9.

Andrews, David. Soft in the Middle: The Contemporary Softcore Feature in Its Contexts. Columbus: Ohio State University Press, 2006.

10.

Chow, Rey. Primitive Passions: Visuality, Sexuality, Ethnography, and Contemporary Chinese Cinema. New York: Columbia University Press, 1995.

11.

Desser, David. Eros Plus Massacre: An Introduction to the Japanese New Wave Cinema. Bloomington: Indiana University Press, 1988.

12.

Dower, John. Embracing Defeat: Japan in the Wake of World War II. New York: W. W. Norton, 1999.

13.

Freud, Sigmund. Beyond the Pleasure Principle, The Standard Edition. New York: W. W. Norton, 1990.

14.

Martin, Nina K. Sexy Thrills: Undressing the Erotic Thriller. Urbana: University of Illinois Press, 2007.

15.

Lee, Yun-Jong. Cinema of Retreat: Examining South Korean Erotic Films of the 1980s, Ph.D. Diss. University of California, Irvine, 2012.

16.

Richie, Donald. A Lateral View: Essays on Culture and Style in Contemporary Japan. Berkeley: Stone Bridges Press, 1987, 2001.

17.

Sharpe, Jasper. Behind the Pink Curtain: The Complete History of Japanese Sex Cinema. Surrey, U.K.: FAB Press, 2008.

18.

Silverberg, Miriam. Erotic Grotesque Nonsense: The Mass Culture of Japanese Modern Times. Berkeley: University of California Press, 2009.

19.

Williams, Linda. Hard Core: Power, Pleasure, and the “Frenzy of the Visible”, expanded edition. Berkeley: University of California Press, 1989, 1999.

20.

Williams, Linda. Screening Sex. Durham: Duke University Press, 2008.

대중서사연구