바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

대중서사연구

  • P-ISSN1738-3188
  • E-ISSN2713-9964

꽃보다 서사, 리얼리티 예능의 여행 읽기 - tvN <꽃보다 할배>를 중심으로

Narrative over Flower, Reading travel of TV Reality Entertainment - Focusing on <Grandpas Over Flowers>

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)2713-9964
2016, v.22 no.3, pp.215-246
https://doi.org/10.18856/jpn.2016.22.3.006
김명석 (성신여자대학교)

Abstract

This paper analyzes the of backpacking in tvN’s <Grandpas Over Flowers> series, and then studies the character strategy and the reality of entertainment program. The program differentiated Grandpas with a unique character Unlike the real image of the actors, and succeeded to character setting by developing the character of porter serves as a guide. The narrative features of the entertainment <Grandpas Over Flowers> as a reality show to observe 24 hours are narrative strategy of combining showing characters and speaking with the subtitle. The second feature is presenting to the type of Korean real variety by combining the entertainment and narrative of travel. The breaking down boundaries between performers and producers and the pursuit of an interactive narrative are the another narrative features. It is the travelogue of Multimedia ages utilizing high technology. The Homology with travel and broadcasting as a non-linear narrative of the open end is the feature of the program too. Also it seeks to humanity's empathy and communication as a narrative of self-reflection. The travel in <Grandpas Over Flowers> seeks solidarity between colleagues and same generation. It's as strong a sense of time, rather than spatial purposes to understand other cultures and meeting with local life. So ‘Grandpas Over Flowers’ means ‘Narrative Over Flowers’. We can see the way of reading travel in TV Reality Entertainment by naming the word ‘Narrative Over Flowers’.

keywords
여행, 서사, 캐릭터, 리얼리티 예능, <꽃보다 할배>, 나영석, travel, narrative, character, reality entertainment, <Grandpas Over Flowers>, Na Yung-Seok

참고문헌

1.

나영석 연출, <꽃보다 할배>, tvN, 2013.

2.

나영석 연출, <꽃보다 할배>(스페인 편), tvN, 2014.

3.

나영석 연출, <꽃보다 할배>(그리스 편), tvN, 2015.

4.

나영석, 『어차피 레이스는 길다』, 문학동네, 2012.

5.

류철균・장정운, 「리얼리티 쇼의 게임성 연구」, 『인문콘텐츠』 13호, 인문콘텐츠학회, 2008.11, 33-48쪽.

6.

신정아, 「미디어 소통의 관점에서 본 여행 프로그램의 공감성 연구- tvN <꽃보다청춘> 페루 편을 중심으로」, 『글로벌문화콘텐츠』 제21호, 글로벌문화콘텐츠학회, 2015.11, 133-160쪽.

7.

양승훈・김민철, 「TV 리얼 버라이어티 쇼프로그램에 나타난 관광지의 이미지」, 『관광학 연구』 34권 2호, 한국관광학회, 2010.4, 121-142쪽.

8.

윤병국, 『여행의 기술』, 형설출판사, 2008.

9.

이광원, 『여행학 개론』, 학문사, 2000.

10.

이혜은・최희수, 「예능프로그램이 관광 산업에 미치는 영향」, 『한국콘텐츠학회 종합학술대회 논문집』, 한국콘텐츠학회, 2016.5, 215-216쪽.

11.

이희승, 「지상파 리얼 버라이어티의 한국 지역적 특징과 수용의 쾌락」, 『언론과학연구』 11권 3호, 한국지역언론학회, 2011.9, 207-237쪽.

12.

정란수, 『개념 여행』, 시대의 창, 2012.

13.

조준상・은혜정, 「리얼리티 예능 프로그램연구」, 『언론과학연구』 13권 3호, 한국지역언론학회, 2013.9, 556-590쪽.

14.

최성민, 「대중 매체 텍스트의 리얼리티 문제 연구」, 『인문콘텐츠』 18호, 인문콘텐츠학회, 2010.7, 125-146쪽.

15.

알랭 드 보통, 『공항에서 일주일을: 히드로 다이어리』, 정영목 역, 청미래, 2009.

16.

알랭 드 보통, 『여행의 기술』, 정영목 역, 청미래, 2013.

대중서사연구