바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

대중서사연구

팬픽션의 생성 요소 연구- <스타 트렉(Star Trek)>을 중심으로

Study on Generative Elements of Fanfiction - Focusing on <Star Trek>

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2017, v.23 no.2, pp.151-186
https://doi.org/10.18856/jpn.2017.23.2.005
김유나 (이화여자대학교)

Abstract

This study discusses fanfiction as a form of contemporary popular literature and the different narrative elements that typically serve to generate works of fanfiction. The study examines principles of fanfiction generation in relation to the possible world theory of Lubomir Dolozel and Marie-Laure Ryan.They stated that the possible world which success a particular protoworld is created by quotation, transposition, displacement, and expansion of the precedent world. There are four common types of fanfiction, each of which either preserves or transforms characters or worlds. What is known as “after” fanfiction preserves both characters and worlds while extrap olating upon narrative in terms of time and space. “Self-insert” fanfiction reflects the desires of users to enter the world of a given story. “Crossover” fanfiction arises from the desire to mix different story worlds together, while “alternate universe” fanfiction reconstructs worlds through the user's imagination. This study will examine the generating principles of fanfiction by examining various reproduction patterns across each of its forms. The study concludes that fanfiction is predominantly generated in relation to developing aspects of characters and worlds.

keywords
팬픽션, 원형세계, 이어쓰기, 드림소설, 크로스오버, 평행세계, fanfiction, protoworld, after, self-insert, crossover, alternate universe

참고문헌

1.

corpusinvictus, <Take Refuge in What You Know>, http://archiveofourown.org/works/715652/chapters/1324993

2.

Erin Rogoff, <The Immunity Incident>, http://archiveofourown.org/works/8508046

3.

kianspo, <And Then I Let it Go>, https://archiveofourown.org/works/7612954

4.

malfoy lea, <Absolute Beginners>, https://www.fanfiction.net/s/12237828/1/Absolute-Beginners

5.

thetroll, <Impaired>, https://archiveofourown.org/works/7693162

6.

자작인간, <콜라보레이션>, http://pinkdldl.blog.me/150175815932

7.

김향, 「오태석의 창작 원리 ‘틈의 미학’ 연구」, 『한국극예술연구』 29권 9호, 한국극예술학회, 2009, 301-335쪽.

8.

남명희, 「스핀오프, 컨텐츠 시대에 어울리는 속편 제작형태 제안」, 『영화연구』 통권 29호, 한국영화학회, 2006, 39-70쪽.

9.

남명희, 「팬픽션의 관점으로 보는 대안세계(alternative universe)와 원소스 멀티유즈: 가이 리치의 <셜록 홈즈>, FOX ≪하우스≫, BBC ≪셜록≫ 비교」, 『영화연구』 통권 51호, 한국영화학회, 2012, 63-91쪽.

10.

노드롭 프라이, 『비평의 해부』, 임철규 역, 한길사, 2000.

11.

뤼시앵 보이아, 『상상력의 세계사』, 김웅권 역, 동문선, 2000.

12.

미우라 도시히코, 『허구세계의 존재론』, 박철은 역, 그린비, 2013.

13.

미치오 카쿠, 『평행우주』, 박병철 역, 김영사, 2006.

14.

여홍상, 『바흐친과 문학이론』, 문학과 지성사, 1995.

15.

연남경, 「최인훈 소설의 자기 반영적 글쓰기 연구」, 이화여자대학교 박사학위논문, 2009.

16.

움베르트 에코, 『젊은 소설가의 고백』, 박혜원 역, 레드박스, 2011.

17.

이부영, 『분석심리학』, 일조각, 2012.

18.

제이 데이비드 볼터‧ 리처드 그루신, 『재매개』, 이재현 역, 커뮤니케이션북스, 2006.

19.

조르조 아감벤, 『남겨진 시간』, 강승훈 역, 코나투스, 2008.

20.

캘빈 S. 홀 외, 『융 심리학 입문』, 김형섭 역, 문예출판사, 2004.

21.

폴 리쾨르, 『시간과 이야기 3』, 김한식 옮김, 문학과지성사, 2004.

22.

한혜원, 「한국 온라인 팬픽의 인물 형상화 방식」, 『한국방송학보』 27권 4호, 한국방송학회, 2013, 294-328쪽.

23.

헨리 젠킨스, 『팬, 블로거, 게이머』, 정현진 역, 비즈앤비즈, 2008.

24.

Busse, K., “Beyond Mary Sue: Fan Representation and the Complex Negotiation of Gendered Identity”, Seeing Fans, Bloomsbury, 2016.

25.

Coppa, F., "A Brief History of Media Fandom", In Fan Fiction and Fan Communities in the Age of the Internet: New Essays, Karen Hellekson and Kristina Busse ed., McFarland, 2006, pp.41–59.

26.

Dolezel, L., Heterocosmica: Fiction and Possible Worlds, Johns Hopkins University Press, 2000.

27.

L. Dolezel, Possible Worlds of Fiction and History, The Johns Hopkins University Press, 2010.

28.

Hutchen, L., Narcissistic Narrative: The Metafiction Paradox, Wilfrid Laurier University Press, 1980.

29.

Ingarden, R., “Artistic and Aesthetic Values”, in J.Margolis ed., Philosophy Looks at the Arts, Temple U.P., 1987.

30.

Iser, W., Implied Reader, Johns Hopkins University Press, 1974.

31.

Jenkins, H., Textual Poachers, Routledge, 2013.

32.

Leavenworth, M., “The Paratext of Fan Fiction”, Narrative, Vol.23 No.1, 2015, pp.40-60.

33.

Pavel, T., Fictional Worlds, Harvard College, 1986.

34.

Ryan, M., "Transmedial Storytelling and Transfictionality, Poetic Today", Porter Institute for Poetics and Semiotics, Vol.34 No.3, 2013, pp.361-388.

35.

Ryan, M. & J. Thon, Storyworlds across Media, University of Nebraska Press, 2014.

36.

Ryan, M. (ed.), The Johns Hopkins Guide to Digital Media, Johns Hopkins University Press, 2014.

37.

Tosenberger, C., “Homosexuality at the Online Hogwarts: Harry Potter Slash Fanfiction”, Children’s Literature, Vol.36 No.0, 2008, pp.185-207.

대중서사연구