바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

A Failed Women’s Rebellion and the Ability of Love—A Change of women as subject in 2000’s Romance Novel

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2022, v.28 no.2, pp.95-126
https://doi.org/10.18856/jpn.2022.28.2.003

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This paper identified a new representation of female subjects in Korean romance novels in the 2000s and analyzed the desires of women at the time. Research on women’s new subjects in the 2000s has been studied focusing on chick-lit and TV dramas. These studies focused on the distortion or frustration of subjectivity of women who appeared in the conflict with the patriarchal system in the change to neoliberalism. However, the romance novel, a subculture centered on women, depicts a woman’s honest fantasy that was not fully embodied in the mainstream discourse. Therefore, this paper analyzed popular romance novels in the 2000s. Of course, in order to identify the point where the characteristics of women’s subculture meet the general desires of the time, it was analyzed focusing on Ji Soohyeon’s My Name is Kim Sam-soon and Hyun Gowoon’s Something About 1% that gained great popularity among romance novels. In the 2000s, the female subject in Korean romance novels was portrayed as a failure of self management recommended in the neoliberal self-development discourse. They are out-of-the-way losers. They are a pathetic woman who has not acquired the perfect femininity demanded by society of their time. However, the winners of romance novels were these failures. Although she failed to manage herself, she had different abilities. The romance heroine’s ability is to trust humans and practice true love. With trust in love, the heroine healed and changed an upper class man who was hurted by someone. Men are saved through women. Through this, the romance heroine becomes the subject of relationship. Moreover, romance novels reversed the typical Cinderella narrative and highlighted the ethics of life of the middle class. This showed the desire of female subjects to resist neoliberalism and sexism, which are mainstream discourses in contemporary society. In the 2000s, romance novels portrayed human values, ethics, and cultural diversity that survived to the end in the discourse of neoliberal competition for survival.

keywords
2000년대, 로맨스, 지수현, 내 이름은 김삼순, 현고운, 1%의 어떤 것, 칙릿, 신데렐라 스토리, 신자유주의, 성차별주의, 자기계발, 여성주체, 연애, 사랑, 2000s, romance, Ji soohyeon, My Name is Kim Sam-soon, hyeon gowoon, Something About 1%, chick-lit, Cinderella story, neoliberalism, sexism, self-empowerment, female subject, date, love

Reference

1.

귀여니, 『늑대의 유혹』, 반디출판사, 2006.

2.

김 랑, 『포도밭 그 사나이』, 청러암, 2005.

3.

김수희, 『마녀유희』, 눈과마음, 2007.

4.

이선미, 『커피프린스 1호점』, 눈과마음, 2006.

5.

지수현, 『누나와 나 혹은 그 녀석과 나』, 눈과마음, 2002.

6.

지수현, 『내 이름은 김삼순』, 테라스북, 2012.

7.

현고운, 『1%의 어떤 것』, 테라스북, 2016.

8.

강철우 연출, <1%의 어떤 것>, IHQ, 2016.

9.

김윤철 연출, <내 이름은 김삼순>, MBC, 2005.

10.

장근수 연출, <1%의 어떤 것>, MBC, 2003.

11.

고영희, 『내 사랑 컴맨』, 신영미디어, 1997.

12.

박윤후, 『노처녀 길들이기』, 러브홀릭, 2013.

13.

이상원, 『에덴의 초상』, 로맨스토리, 2008.

14.

이선미, 『아란야의 요정』, 신영미디어, 1999.

15.

강달콩, 『결혼하고 합시다』, 카카오페이지, 2021.

16.

금반지, 『네게 젖어드는』, 카카오페이지, 2022.

17.

은 밀, 『그날 밤, 호텔에서』, 카카오페이지, 2019.

18.

정경윤, 『김비서가 왜 그럴까』, YJ코믹스, 2018.

19.

김예림, 「문화번역 장소로서의 칙릿: 노동과 소비 혹은 현실과 판타지의 역학」, 『언론과 사회』 17(4), 사단법인 언론과 사회, 2009, 48-77쪽.

20.

댄 킨들러, 『알파걸: 새로운 여자의 탄생』, 최정숙 역, 미래의창, 2007.

21.

서동진, 『자유의 의지 자기계발의 의지: 신자유주의 한국사회에서 자기계발하는 주체의 탄생』, 돌베개, 2009.

22.

수잔 더글라스, 『배드 걸 굿 걸—성차별주의의 진화: 유능하면서도 아름다워야 한다는 주술』, 이은경 역, 글항아리, 2016.

23.

엄혜진, 「신자유주의 시대 여성 자아 기획의 이중성과 ‘속물’의 탄생—베스트셀러 여성 자기계발서 분석을 중심으로」, 『한국여성학』 32(2), 한국여성학회, 2016, 31-69쪽.

24.

엄혜진, 「여성의 자기계발, 소명의 고안과 여성성의 잔여화」, 『페미니즘 연구』 16(2), 한국여성연구소, 2016, 215-265쪽.

25.

이선옥, 「한국적 칙릿의 특성—정이현 소설의 자기 풍자」, 『여성문학연구』 31, 한국여성문학학회, 2014, 187-210쪽.

26.

이영미, 『대중예술본색』, 우리교육, 2016.

27.

이영미, 『한국 대중예술사 신파성으로 읽다』, 푸른역사, 2016.

28.

이정연, 「부상하는 소비대중문화 현상으로서의 ‘한국형 칙릿(Chick-Lit)’의 등장과 새로운 여성주체의 가능성」, 경희대학교 석사학위논문, 2009.

29.

이정연·이기형, 「‘칙릿’소설, 포스트페미니즘, 그리고 소비자본주의 사회의 초상 대중소설<달콤한 나의 도시>와<스타일>을 중심으로」, 『언론과 사회』 17(2), 사단법인 언론과 사회, 2009, 87-138쪽.

30.

이주라, 「삼중당의 하이틴로맨스와 1980년대 소녀들의 사랑과 섹슈얼리티」, 『대중서사연구』 25(3), 대중서사학회, 2019, 67-69쪽.

31.

이주라·진 산, 『웹소설 작가를 위한 장르가이드1—로맨스』, 북바이북, 2015.

32.

정영희, 「<내 이름은 김삼순>에 대한 수용자의 현실적 공감과 즐거움에 대한 연구」, 『한국언론학보』 51(4), 한국언론학회, 2007, 32-57쪽.

33.

정영희, 「여성주의적 요구와 가부장적 질서의 동거」, 『미디어, 젠더&문화」 8, 한국여성커뮤니케이션학회, 2007, 41-70쪽.

34.

홍지아, 「TV가 제시하는 사랑할/받을 자격과 한국 사회 20대 여성들이 이를 소비하는 방식—리얼리티 프로그램 <짝>을 중심으로」, 『한국방송학보』 26(5), 한국방송학회, 2012, 307-342쪽.

35.

Ferriss, Suzanne & Mallory Young (eds.), Chick Lit: The New Women’s Fiction, New York: Routledge, 2006.

36.

Harzewski, Stephanie, Chick Lit and Postfeminism, University of Virginia Press, 2011.

37.

서곡숙, <서곡숙의 문화톡톡—계약연애 로맨스 웹툰>, 『르몽드디플로마티크』, 2020.3.9.(https://www.ilemonde.com/news/articleView.html?idxno=12262)

38.

이영미, <‘응답하라’의 그 시절, 신데렐라는 해피엔딩을 의심치 않았다>, 『경향신문』, 2016.10.17.(https://m.khan.co.kr/culture/culture-general/article/201610172040005#c2b)

39.

이정옥, <이정옥의 문화톡톡—싱글녀들의 로코가 블랙코미디인 이유>, 『르몽드디플로마티크』, 2020.3.26.(https://www.ilemonde.com/news/articleView.html?idxno=12326)

대중서사연구