본 논문은 문화관련 콘텐츠를 제공하는 문화관광부의 문화예술종합정보시스템과 예술로, 한국문화콘텐츠진흥원의 문화콘텐츠닷컴, 문화재청의 국가문화유산종합정보서비스와 문화재지식정보센터 등, 다섯 사이트를 선정하여 콘텐츠, 인터페이스, 디자인, 시스템, 서비스의 다섯 영역으로 나누어 웹사이트를 평가하였다. 평가사이트들은 양질의 콘텐츠 제공보다는 인터페이스와 웹사이트 디자인에 치중한 것으로 나타났다. 사이트의 구축목적이나 서비스제공 대상자에 대한 명확한 정의가 부족하였으며 제공 콘텐츠의 경쟁력은 취약하였다. 인터페이스에서는 접근의 신속성이 떨어졌으며 시스템의 성능향상이 절실한 실정임이 밝혀졌다. 사용자와의 쌍방향 대화의 장이 전혀 제공되고 있지 않아 개선이 요구되는 실정이다.
Five cultural websites are evaluated on their content, interface, design. system, and service elements. The Culture Portal of Korea, Korea Culture Content, Culture Arts, Korea National Heritage Online, and Culture Heritage Information Center are chosen for this study. Most websites do not have a purpose or target audience. Their focuses are not on the content they provide but on the function of interfaces and interface design. However, interfaces do not function well for users to quickly access information they want. Suggestions are made to facilitate a system's search function and interactive users' feedback.