본 연구는 지방자치단체의 "작은도서관 설치 및 운영 지원에 관한 조례"에서 규정한 작은도서관의 시설규정과 운영방식을 분석하고, 현재 작은도서관을 이용하고 있는 이용자들을 대상으로 서비스에 대한 만족도와 요구들을 조사, 분석하여 작은도서관의 효과적인 운영방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 연구방법으로는 단행본 논문 법률자료 인터넷사이트 등을 이용한 문헌연구법과 만족도조사를 통한 설문지법을 병행하였다. 연구결과로 작은도서관의 효과적인 운영방안을 시설 자료 인력 프로그램 네트워크의 다섯 가지 영역으로 구분하여 제안하였다.
The purpose of this study is to analyze the local government's regulation on facilities and the operation method of the small library provided for in 'the Ordinance on the Support for Installation and Operation of Small Libraries', and investigate and analyze the satisfaction with the services and needs on the part of users of small libraries, thus suggesting an effective management plan for them. In this study, literature reviews and questionnaire surveys were conducted simultaneously using monographic publications, theses, legal materials and Internet sites. As for study results, an effective management plan for small libraries was suggested as follow with its division into five realms; that is, facilities, materials, manpower, programs and network.