급속한 정보환경의 변화는 여러 산업에 걸쳐 비즈니스 패러다임을 급격하게 바꾸고 있으며 전 세계적으로 그 확산 속도는 기하급수적으로 증가하고 있다. 이에 도서관에서도 예측 불가능한 변화에 대처하기 위해서 신속하게 반응할 수 있는 능력인 민첩성 역량을 이용하여 정보서비스를 제공해야할 필요가 있다. 특히 원활한 연구 및 교육 활동을 돕기 위해 최신 정보와 방대한 범위의 정보 제공을 하고 있는 대학 디지털도서관에서의 민첩성 역량은 더욱 중요한 요인으로 판단된다. 따라서 본 연구는 민첩성 역량에 대해서 살펴본 뒤 대학 디지털도서관 e-서비스 측정 평가 요인과 민첩성 요인들과의 관계에 대해 알아보고, 또한 민첩성 역량이 이용자의 만족도에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 이를 바탕으로 대학 디지털도서관 운영 및 경영에 있어 고려해야할 사안들을 제안하였다.
Rapid changes in information technologies are forcing dramatic shifts in how business are conducted in various industry sectors. This pace of change is increasing all around the world. Accordingly, there is a need for the libraries to provide the information services with agility, which emphasizes on the prompt reaction to the changes, which are almost impossible to predict. Especially, the digital libraries higher education institutions require more agility as their main mission is providing a wide range of cutting edge information for the research and education activities. In this study, the notion of 'agility' is examined then the relationship between the digital library's e-service measure evaluation factors and the capability, which is defined as agility, is explored. In addition, the impact of agility in user satisfaction is analyzed. Based on these analyses, the factors to consider in managing digital libraries in higher education institution, are suggested.