이 연구는 동물매개치료 중에서 'Read to Dogs'를 활용하여 초등학생의 자아존중감 및 독서증진에 실제로 어떤 효과가 있는지 알아보는 데 목적을 두고 있다. 이를 위하여 실행연구, 설문지법, 미술치료기법 중 HTP의 나무그림, KFD의 움직임이 있는 가족그림의 사전, 사후검사를 통하여 비교 분석하였다. 연구 결과 독서보조견을 통한 책읽기 프로그램은 독서부진 아동의 자아존중감 향상에 효과를 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 도서관이나 학교 현장에서 독서부진 아동을 위한 프로그램을 개발하고, 운영하는데 유용한 정보로 활용될 수 있을 것이다.
This study takes aim at finding how effective the usage of 'Read to Dogs' is for self-respect and reading improvement of elementary school students. For this, this study was compared and analyzed with pretest and posttest using 'tree pictures' of HTP and 'family pictures with motion' of KFD through performing, surveying, and art-therapy treatments. The result of this study showed that reading program using a reading -assistance- dog has a good effect on self-respect of children with reading inactivity. Also, this result will be used as useful information in developing and operating programs for children with reading inactivity in libraries and schools.