본 연구에서는 문헌연구를 통해 저소득계층의 개념과 기준 및 유형에 관하여 살펴보고, 사례조사에 의해 저소득계층을 대상으로 한 국내 공공도서관 서비스의 현황을 파악하였다. 연구결과를 바탕으로 저소득계층에게 필요한 새로운 도서관서비스로 저소득계층의 디지털정보격차를 해소하기 위한 관련 프로그램의 시행과 저소득계층 성인 대상의 경제적 자립을 지원하는 취업 관련 프로그램 및 독서상담치료서비스의 도입을 제안하였다. 또한 저소득계층 대상 도서관서비스를 활성화시킬 수 있는 정책방안을 5가지로서 (1) 도서관법에서의 저소득계층의 개념과 기준 및 유형에 대한 명확한 규정, (2) 도서관발전종합계획에서의 저소득계층 대상 도서관서비스의 강화, (3) 국가차원의 저소득계층 및 도서관서비스에 대한 현황조사, (4) 저소득계층의 실제적인 특성 및 정보요구 파악, (5) 저소득계층의 다양한 유형별 맞춤형 도서관서비스 개발 및 운영을 제안하였다.
This study examined relevant literature to review the concept of low-income class, its criteria and types. Based on the cases surveyed, the service status of public libraries for low-income class in South Korea was determined. Based on the findings of this study, we proposed new library services necessary for low-income class, such as the implementation of relevant programs aimed at resolving the digital information divide of low-income class, the introduction of employment programs for the self-economic-support for low-income class adults, and the introduction of reading and counseling therapy services. In addition, this study proposed five policies for activating library services for the low-income class: (1) To revise the act on library law so as to clarify the concept of low-income class, its criteria and types, (2) to revise the master plan for library development so as to bolster the library services for low-income class, (3) to conduct a national-level survey of the low-income class status and of the library service status, (4) to determine the actual features of the low-income class and their information demands, and (5) to prepare library services tailored to the diverse types of low-income class.