본 연구는 청소년의 건강정보 이해능력을 측정하고 이에 영향을 미치는 요인을 파악하는데 그 목적이 있다. 먼저 정보활용능력이 청소년의 건강정보이해에 영향을 미치는지를 살펴보았고 이어서 청소년의 인구학적 통계 및 기타 다양한 특성이 건강정보 이해능력에 어떤 영향을 미치는지 분석하였다. 이를 수행하기 위해 중·고등학생 277명을 대상으로 설문조사를 실시한 후 다중회귀분석을 실시하였다. 그 결과, 정보활용능력은 건강정보 이해능력에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 성별, 학년, 학업성적, 건강에 대한 관심도, 학교 외 디지털기기 사용빈도 등이 건강정보 이해능력에 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 이러한 연구결과는 청소년의 건강정보 이해능력을 효과적으로 증진시키는 방안을 마련하기 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to investigate factors affecting the adolescent's health literacy. First, we examined whether information literacy affects adolescents' understanding of health information, and then analyzed how demographic statistics and various other characteristics of adolescents affect health literacy. Data was collected through a survey of 277 middle and high school students. The results of analysis of Multi-regression showed that information literacy was found to have a positive impact on adolescent's health literacy. In addition, factors such as gender, grade level, academic performance, health concern, and frequency of use of digital devices were statistically significant in their affect on adolescent's health literacy. The results of this study can be used as basic data to improve adolescent' comprehension of health information.