본 연구는 대학도서관 전자책 서비스 담당자의 업무 활동과 업무 수행의 어려운 점을 분석하여 서비스 업무 개선에 필요한 기초자료를 제시하고자 하였다. 이를 위해 학술정보통계시스템을 참고하여 전자책 보유 종수가 많은 대학의 전자책 서비스 담당자 9명을 대상으로 반구조화된 면담을 실시하였고, 수집한 자료는 활동이론을 적용하여 분석하였다. 연구 결과, 담당자들은 전자책 서비스 목표를 달성하기 위해 다양한 도구를 활용하고 있었으며, 교내외의 여러 구성원들과 소통하고 있었다. 또한 각 구성원들의 분업을 통해 서비스 업무가 지속되고 있었으며, 전자책 서비스 업무 활동과 관련한 교내 및 교외 수준의 규칙이 존재했다. 그러나 업무 활동 과정에서 예산 부족, 국내 전자책의 상이한 제작 방식과 이로 인한 이용의 불편함, 일부 구성원과의 의견 충돌 등의 갈등이 파악되었다. 나아가 담당자들이 언급한 전자책 서비스 개선방안을 콘텐츠 측면, 시스템 측면, 정책적 측면으로 구분하여 제시하였다.
The purpose of this study is to provide background information for the improvement of e-Book service task in academic libraries through the task analysis of e-Book service librarians. The semi-structured interviews with 9 participants were analyzed using Activity Theory. The study results showed that participants have used various tools and interacted with diverse people to attain the goals of e-Book services. In addition, the division of labor and rules related to e-Book services were observable. However, there exist some problems in task performance, such as lack of budget, inconvenience of use due to unstandardized e-Book production, and disagreements of opinions. Furthermore, based on participants’ responses, the ways of improvement of e-Book services in academic libraries were suggested in the aspects of content, system, and policy.