바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

4차 산업혁명 기반 진로탐구 독서 프로그램이 초등학생의 진로의식에 미치는 효과

The Effect of Career Exploration Reading Program Based on the 4th Industrial Revolution on Career Consciousness of Elementary School Students

한국비블리아학회지 / 한국비블리아학회지, (P)1229-2435; (E)2799-4767
2023, v.34 no.3, pp.319-347
https://doi.org/10.14699/kbiblia.2023.34.3.319
정영선(Young-Sun Jung) (경남 평산초등학교)
차성종(Sung-Jong Cha) (신라대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 4차 산업혁명을 기반으로 한 진로탐구 독서 프로그램을 구성하여 참가자들의 진로의식 발달에 미치는 효과를 측정하고자 초등학교 학생 대상 실험집단 12명, 통제집단 12명을 대상으로 사전-사후 검사를 실시하였다. 12회기의 진로탐구 독서 프로그램을 실험집단에 시행한 후 진로발달 검사를 실시하였을 때, 실험집단은 통제집단과 비교하여 진로발달의 아홉 가지 하위 영역에서 통계적으로 유의한 효과를 보였다. 또한 실험집단의 만족도 조사와 반응 조사 및 면담 결과, 진로탐구 활동에 대한 성취감을 증가시키고 미래 직업 개념 형성에 긍정적인 영향을 주었음을 발견하였다.

keywords
4차 산업혁명, 진로탐구, 진로 독서, 진로 교육 프로그램, 진로의식, 진로발달

Abstract

This study aimed to construct a career exploration reading program based on the Fourth Industrial Revolution and measure its effects on students’ career consciousness development. The study involved 12 participants in the experimental group and 12 participants in the control group, who underwent pre-test and post-test evaluations. After conducting 12 sessions of the career exploration reading program with the experimental group, a career development assessment was administered. The experimental group showed statistically significant effects in all nine sub-domains of career development compared to the control group. Additionally, the experimental group reported increased satisfaction, positive perception, and a sense of accomplishment in career exploration activities, leading to a positive impact on the formation of future career concepts.

keywords
Fourth Industrial Revolution, Career Exploration, Career Reading, Career Education Program, Career Awareness, Career Development

한국비블리아학회지