바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The Moderating effects of Autonomy on the Relationship between Academic Stress and Aggressive Inclination

Abstract

This study suggested autonomy as psychological factor which moderates the relationship between academic stress and aggressive inclination. A total of 369 male sophomore and junior students in secondary school in Seoul and Chungcheong-Do were examined about academic stress, belief supporting aggression, general life autonomy, behavioral autonomy from parents and emotional autonomy from parents. After examining the relationship between each factors through multiple regression, the increase in aggressive inclination caused by high academic stress was moderated by general life autonomy. In other words, students in high general life autonomy could control their rise of aggressive inclination resulting from high academic stress. However, behavioral autonomy from parents and emotional autonomy from parents had different effects on the relationship. That is, behavioral autonomy from parents reduced the aggressive inclination in low academic stress while there were no reducing effects in high academic stress. In contrast, emotional autonomy did not moderate the relationship between academic stress and aggressive inclination. This study will help the adolescents learn autonomy using appropriate autonomy-increase-method which would improve the adolescents’ general adjustment in school and counseling field by clarifying the concrete configuration of the adolescent’s autonomy in the early autonomy-developing period.

keywords
학업스트레스, 공격신념, 자율성, 행동적 자율성, 정서적 자율성, academic stress, belief supporting aggression, autonomy, behavioral autonomy, emotional autonomy

Reference

1.

김동기, 최윤정 (2012). 청소년의 스트레스 유형이 공격성에 미치는 영향 및 우울의 매개효과에 관한 연구. 청소년학연구, 19(6), 249-268.

2.

김연주 (2012. 09. 22). 3년간 학교폭력 입건된 학생 6만 5000명. 조선일보, http://news.chosun.com.

3.

김용희 (2009). 아동의 부모 분리개별화와 애착이 긍정 정서 및 부정 정서에 미치는 영향: 행동적 자율성의 매개효과. 한국심리학회지: 건강, 14(1), 107-124.

4.

김준호 (2003). 사회문제: 심포지움; 한국 사회에서의 청소년 문제행동: 학교폭력의 실태와 원인: 사회학적 고찰. 연차학술발표대회 논문집, 1, 203-204.

5.

박병기, 박선미 (2012). 학업스트레스 척도의 개발 및 타당화. 교육심리연구, 26(2), 563-585.

6.

류영숙 (2012). 학교폭력의 실태와 대처방안에 관한 연구. 한국교원교육연구, 29(4), 615-636.

7.

서영석 (2010). 상담심리 연구에서 매개효과와 조절효과 검증: 개념적 구분 및 자료 분석 시 고려 사항. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(4), 1147-1168.

8.

석지혜 (2013). 초등학교 아동의 학업스트레스가 학교폭력 가해행동에 미치는 영향과 공격성의 매개효과. 연세대학교 대학원 석사학위논문.

9.

신현균 (2002). 청소년의 학업 부담감, 부정적 정서, 감정표현불능증 및 지각된 부모양육행동과 신체화 증상과의 관계. 한국심리학회지: 임상, 21(1), 171-187

10.

오인수 (2009). 스트레스와 학교 괴롭힘 행동의 관계에서 자기조절력과 공격성의 매개효과. 초등교육연구, 22(2), 49-70.

11.

오현숙 (2009). 중학생의 기질, 성격, 지능, 성적의 관계에서의 성차. 한국심리학회지: 여성, 14(3), 387-407.

12.

이명희, 김아영 (2008). 자기결정성이론에 근거한 한국형 기본 심리 욕구 척도 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 22(4), 157-174.

13.

이승현 (2012). 학교폭력 예방 및 대책에 관한 법률의 개정내용 및 개선방안. 형사정책연구, 23(2), 157-190

14.

장근영, 김기헌 (2009). 한국 청소년의 생활시간 국제비교와 라이프스타일 분석. 미래청소년학회지, 6(4) 139-155.

15.

장재선 (2010). 청소년이 지각한 자율성, 부모양육행동, 부모-자녀 갈등과의 상관관계: 성별과 연령 변인 중심으로. 성신여자대학교 대학원 석사 학위 논문.

16.

전숙영 (2007). 어머니의 심리통제와 아동의 행동문제-학령기 후기 아동의 정서적 자율성의 매개효과에 대한 탐색-. 한국가정관리학회지, 45(6), 101-111.

17.

정동하, 정미현 (2011). 청소년의 스트레스가 비행행동과 자살생각에 미치는 영향에 관한 경로분석. 한국가족복지학, 16(3), 171-187.

18.

정유진, 유미숙 (2012). 한국판 청소년용 공격신념 척도(K-BSAS)의 타당화 연구. 한국심리학회지: 일반, 31(2), 399-417.

19.

정진경 (2002). 부모-자녀 관계 및 또래 관계와 비행: 정서적 자율성과 행동적 자율성의 매개효과. 연세대학교 대학원 석사 학위 논문.

20.

정진경, 오경자, 문경주, 조아라 (2005). 부모와의 관계에 대한 청소년의 지각과 비행: 정서적 자율성과 행동적 자율성의 매개효과. 한국심리학회지: 임상, 24(4), 755-770.

21.

정진성 (2009). 학교 폭력의 원인에 대한 연구: 지역사회의 영향을 중심으로. 한국공안행정학회보, 35, 365-394.

22.

최은수 (2011). 고등학생의 학업스트레스와 신체화 증상 및 내외통제성의 관계. 서강대학교 교육대학원 석사학위논문.

23.

통계청 (2012). 통계조사.

24.

홍광식, 강안 효홍, 진정창 (1994). 학교 스트레스의 비교연구 - 한국과 일본의 초, 중학생을 중심으로. 초등교육연구, 8, 95-108.

25.

황혜정 (2006). 초등학생과 중학생의 스트레스와 이에 영향을 미치는 변인에 관한 연구. 초등교육연구, 19(1), 193-216.

26.

Agnew, R. (1992). Foundation for a General Strain Theory of Crime and Delinquency. Criminology, 30(1) 47-87.

27.

Agnew, R. (2001). Building on the Foundation of General Strain Theory: Specifying the Types of Strain Most Likely to Lead to Crime and Delinquency. Journal of Research in Crime and Delinquency. 38(4), 319-361.

28.

Aiken, L. S., & West, S. G. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Thousand Oaks, CA: Sage.

29.

Allen, J. P., Hauser, S. T., Bell, K. B., & O`Connor, T. G. (2008). Longitudinal Assessment of Autonomy and Relatedness in Adolescent-Family Interactions as Predictors of Adolescent Ego Development and Self-Esteem. Child Development, 65(1), 179-194.

30.

Andreas, J. B., & Watson, M. W. (2009). Moderating effects of family environment on the association between children's aggressive beliefs and their aggression trajectories from childhood to adolescence. Development and Psychopathology, 21(1), 189-205.

31.

Barber, B. K., Olsen, J. E., & Shagle, S. C. (1994). Associations between parental psychological and behavioral control and youth internalized and externalized behaviors: A social-ecological analysis. Family Perspective, 26, 493-515.

32.

Baumeister, R. F., Bratslavsky, E., Muraven, M., & Tice, D. M. (1998). Ego Depletion: Is the Active Self a Limited Resource? Personality process and individual differences. 74(5), 1252 -1265.

33.

Baumeister, R. F., & Heatherton, T. F. (1996). Self-regulation failure: An overview. Psychological Inquiry, 7, 1-15.

34.

Beyers, W., & Goossens, L. (2003). Parenting Style Psychological Separation and Adjustment to University: Moderating Effects of Gender, Age, and Perceived. Journal of Adolescent Research, 18(4), 363-382.

35.

Blos, P. (1979). The adolescent Passage: Developmental issues. New York: International Universities Press.

36.

Bosma, A., Jackson, S. D., Zijsling, D. H., Zani, Z. B., Cicognani, E., Xerri, M. L., Honess, T. M., & Charman, L. (1996). Who has the final say? Decisions on adolescent behavior within the family. Journal of Adolescence, 19, 277-291.

37.

Crick, N. R., & Grotpeter, J. K. (1995). Relational Aggression, Gender, and Social-Psychological Adjustment. Child Development, 66(3), 710-722.

38.

Gazzaniga, M. S., & Heatherton, T. F. (2006). Psychological Science (2Eds.) New York: W. W. Norton.

39.

Herts, K. L., McLaughlin, K. A., & Hatzenbuehler, M. L. (2012). Emotional Dysregulation as a Mechanism Linking Stress Exposure to Adolescent Aggressive Behavior. Journal of Abnormal Child Psychology, 40, 1111-1122.

40.

Lamborn, S. D., Dornbusch, S. M., Steinberg, L. (1996). Ethnicity and Community Context as Moderators of the Relations between Family Decision Making and Adolescent Adjustment. Child Development, 67, 283-301.

41.

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, Appraisal and Coping. Springer Publishing Company, Inc.

42.

Moon, B., Hwang, H., & McCluskey, J. D. (2008). Causes of School Bullying: Empirical Test of a General Theory of Crime, Differential Association Theory, and General Strain Theory. Crime & Delinquency, 57(6), 849-877.

43.

Muraven, M., Tice, D. M., & Baumeiste, R. F. (1998). Self-control as limited resource: Regulatory depletion patterns. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 774-789.

44.

Neighbors, C., Vietor, N. A., & Knee, C. R. (2002). A motivational model of driving anger and aggression. Personality and Social Psychology Bulletin, 28, 324-335.

45.

Perris, C., Arrindell, W. A., & Eisemann, M. (1994). Parenting and Psychopathology. Chichester: Wiley.

46.

Preeijen, J. W. (2009). Procedural justice as autonomy regulation. Journal of Personality and Social Psychology. 96(6), 1166-1180.

47.

Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Selfdetermination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist. 55(1), 68-78.

48.

Ryan, R. M. & Lynch, J. H. (1989). Emotional Autonomy versus Detachment: Revisiting the Vicissitudes of Adolescence and Young Adulthood. Child Development, 60(2), 340-356.

49.

Slaby, R. G., Guerra, Nancy, G. (1988). Cognitive mediators of aggression in adolescent offenders: 1. Assessment. Developmental Psychology, 24(4), 580-588.

50.

Sprague, J., Verona, E., Kalkhoff W., & Kilmer, A. (2011). Moderators and mediators of the stress-aggression relationship: Executive function and state anger. Emotion, 11(1), 61-73.

51.

Steinberg, L., & Silverberg, S. B. (1986). The vicissitudes of autonomy in early adolescence. Child Development, 57, 841-851.

52.

Turner, R. A., Irwin, C. E., Tschann, J. M., & Millstein, S. G. (1993). Autonomy, relatedness, and the initiation of health risk behaviors in early adolescence. Health psychology, 12(3), 200-208.

53.

Verona, E., & Kilmer, A. (2007). Stress Exposure and Affective Modulation of Aggressive Behavior in Men and Women. Journal of Abnormal Psychology, 116(2), 410-421.

54.

Weinstein, N., Hodgins, H. S., & Ostvik-White, E. (2011). Humor as Aggression: Effects of Motivation on Hostility Expressed in Humor Appreciation. Journal of Personality and Social Psychology, 100(6), 1043-1055.

Korean Journal of School Psychology