바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

한국심리학회지:학교

메뉴

논문 상세

정서-행동장애아의 예방 및 치료: 학교장면에서의 예방적 개입

Intervention for Behavioral-Emotional Problems of Children and Adolescents: School-Based Prevention

초록

본 연구에서는 학교장면에서의 정서-행동장애의 개입을 위한 예방적 프로그램을 개괄하였다. 동일한 원인요인이 다양한 정서-행동 장애로 또한 다양한 위험요인들의 역동적 상호작용의 결과가 유사한 증상 혹은 동일한 장애로 나타나는 아동기 발달병리의 특성을 감안하여 조기 개입의 중요성을 전제하였고 미국의 학교 장면에서의 효과가 경험적으로 검증된 예방프로그램을 일차적, 이차적, 삼차적 수준으로 분류하여 분석하였다. 효과적인 개입 프로그램들은 발달단계에 적합한 구체적인 위험요인 및 보호요인을 겨냥하여 주로 영역별 문제 해결 기술과 대안적 대처 방안을 기술의 특면에서 다양한 경험적이고 행동적인 방법으로 주로 전체 학교 단위나 위험아동 집단을 겨냥한 형태로 직접 학습시키는 공통점을 갖고 있는 것으로 나타났고 장기적인 follow-up을 포함하는 것으로 파악 되었다. 또한 문제행동의 수준이 높을수록 지적된 아동뿐만 아니라 부모, 교사, 혹은 또래 집단 등 아동의 맥락적 요인들을 개입 장면에 포함시키는 다 체계적 접근과 또한 개별적 훈련과 상담, 부모 훈련 및 가족 치료 그리고 교사 자문 등 다양한 개입방법을 사용하는 것으로 파악되었다. 학업 성취에 대한 압박, 상대적으로 부족한 전문 상담교사의 비율 및 지역사회 정신건강 서비스의 취약성 등을 고려하여 우리나라의 아동 청소년의 정신건강의 요구를 학교장면에서 현실적으로 대처하는 방안으로 일차적, 이차적 예방적 개입방법의 절충적 활용을 적극 건의 하였다.

keywords
정서-행동장애, 아동기 청소년기 발달 병리, 예방적 개입, 학교장면에서의 개입

Abstract

Many childhood and adolescent behavioral and emotional disorders have developmental precursors and manifest a continuum of symptoms along different pathways. The multifinality of childhood disorders indicates that early intervention is particularly more important in curtailing the onset of various symptoms for children who are at risk. Given the characteristics of childhood behavioral and emotional disorder and considering the context of the Korean children and adolescent mental health needs, this study reviewed empirically proven school-based prevention programs for childhood emotional and behavioral problems in the US. Characteristics of effective school based programs on the primary, secondary, and tertiary level were identified. Direct teaching of problem-solving skills and content specific knowledge using concrete and interactive behavioral methods were common across all levels of intervention. Individual treatment and multisystemic components including parents, teachers and peers were added with increase in the severity of problems. Specificity of the targeted behavior, developmentally appropriate timing of the intervention, as well as duration of treatment and extent of follow up were important ingredients of effective prevention program. It was concluded that a better use of the existing school-based mental health resources can be achieved through universal, primary prevention programs school-wide and secondary prevention programs targeted at children at risk. Future inquiry should evaluate ways to modify these proven programs to improve the current state of the school based mental health services for Korean children and adolescents with behavior and emotional problems.

keywords
behavioral-emotional disorder, childhood-adolescence developmental psychopathology, preventive intervention, school-based intervention
투고일Submission Date
2005-12-01
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2005-06-30

한국심리학회지:학교