open access
메뉴본 연구는 아동기 학대경험과 자살사고간의 관계에서 문제해결 및 사회적 지지의 중재효과를 살펴보고자 하였다. 연구대상자는 고등학교 1학년과 2학년에 재학 중인 남녀 370명(남자 169명, 여자 201명)이었으며 연구도구는 문제해결척도, 사회적지지척도, 자살사고척도, 아동기 피학대 경험척도 등이다. 이들 변인들 간의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하고 아동기 학대경험, 문제해결, 사회적지지가 자살사고를 얼마나 유의하게 설명해주는 지와 문제해결과 사회적지지의 중재효과를 알아 보기위해서 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 그 결과 아동기의 정서적학대가 청소년 자살사고와 가장 높은 상관을 보였으며 신체적 학대, 방임, 부모간 폭력, 성폭력 또한 자살사고와 상관관계가 유의하였다. 그러나 자살사고에 대한 설명력에 있어서는 방임, 정서적 학대, 중복피학대만이 유의한 설명력을 보였다. 특히 중복피학대경험이 자살사고를 유의하게 설명해 주고 있다는 점에서 학대의 복합적인 경험이 자살사고에 크게 영향을 미침이 확인되었다. 또한 아동기 학대와 자살사고간의 관계에서 문제해결과 사회적지지의 중재효과가 유의한 것으로 나타났다. 즉 동일한 아동기 피해를 경험 했어도 사회적 지지가 높은 집단이 그렇지 않은 집단에 비해 자살사고가 낮았으며, 동일한 아동기 학대 경험 하에서 문제해결능력이 있다고 지각하는 청소년들이 그렇지 못한 청소년들 보다 자살사고를 더 적게 한다는 점을 시사한다.
This study examined the moderating effects of problem-solving and social support on the relationship between child abuse and suicidal ideation. Experimental group was 1st- and 2nd-grade senior highschool students. The total number of observations were 370 students, who were 169 male students and 201 female students. The instruments of the study were problem-solving inventory, social support scale, scale for suicidal ideation, and scale for experiences of child abuse. To explore the relationship between these variables, correlation analysis was implemented. Then hierarchical multiple regression analysis was applied to test how significantly the experiences of child abuse, problem-solving, and social support variables explain the scale for suicidal ideation. The moderating effects of problem-solving ability and social support variables on suicidal ideation was also examined by the analysis. In the result, emotional child abuse showed the highest relation to adolescent's suicidal ideation. In the correlation analysis, physical abuse, child neglect, witnessing to parental violence, and sexual abuse variables showed some significance. However, in the level of explanation, child neglect, emotional child abuse, and complex abuses only showed some significances. Especially, it was confirmed that complex abuses had strong relationship because complex abuses explained scale for suicidal ideation with high significance. The moderating effects of social support and problem solving variables on the relation between suicidal ideation and experiences of child abuse existed significantly. This is because suicidal ideation was lower in the group of high social support than in the group of low social support. For the groups of experiences of child abuse, the group who had problem solving ability had lower suicidal ideation than the group who had not it.