바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

A Validation Study on the School Adjustment Scale for Middle School Students

Abstract

This study is to testify the construct validity of the school adjustment scale (Lee, 2005) for 634 middle school students (boy: 479, girl: 155) and criterion-related validity by simple correlation analysis of school adjustment scale with life-stress scale and depression scale (CES-D). The main results are as follows: First, Structural Equation Model (SEM) confirmed the fittness of the factor structure of the school adjustment scale for middle school students as ‘medicore fit’ (CFI=.993, NNFI=.985, RMSEA=.085). It was testified for its concept to be composed of 4 dimensions, schoolwork(study competence and value), school friends (friend relationship and cooperation), school teacher(teacher preference and intimacy), and school life(order & rule compliance and positive attitude to school life). Second, it was correlated significantly negatively with life stress scale and depression scale (CES-D), discriminant validity supported. The reliablility (Cronbach α) of schoolwork (.83), school friends (.87), school teacher (.90), school life (.85), and total items (.93) in school adjustment scale was moderate or good. The limitations of this study and suggestions for future research were discussed.

keywords
School Adjustment, Validation Study of School Adjustment Scale, 학교적응, 학교적응척도, 학교적응 구성개념, 확인적 요인분석

Reference

1.

곽수란 (2006). 청소년의 학교적응도 분석. 교육사회학 연구. 16(1). 1-26.

2.

권순용 (2006). 청소년의 학교적응관련변인의 인과적 분석, 중등교육연구. 54(3), 329 -349.

3.

김교헌, 전겸구 (1993). 중학생용 생활스트레스와 대처 척도의 개발연구Ⅰ. 한국심리학회지: 임상, 12(2), 197-217.

4.

김용래 (1993). 학업성적에 대한 기여요인의 영향력 분석, 동국대학교 박사학위논문.

5.

김용래, 허남진 (2003). 학습동기와 자아개념 및 학교적응간의 관계 분석. 홍익대학교 교육연구소. 교육연구논총. 제 20집. 5- 24.

6.

김지혜 (1998). 청소년학교적응에 영향을 미치는 사회지지체계에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위청구논문.

7.

류경희 (2003). 청소년의 학교생활부적응에 대한 영향을 미치는 가족관련변인. 대한가정학회, 41(12). 147-168.

8.

문승태 (2004). 학교유형에 따른 사회․심리적 변인이 고등학생의 학교적응에 미치는 영향. 한국농업교육학회지, 36(2). 65-82.

9.

문은식 (2002). 청소년의 학교생활적응 관련변인의 탐색적 고찰, 교육발전논총, 23(1), 153-167.

10.

문은식, 김충희 (2002). 청소년의 학교생활 적응행동에 영향을 미치는 사회․심리적 변인들의 구조적 분석. 교육심리연구. 16(2). 219-241.

11.

배숙진 (1998). 청소년에게 지각된 부모의 양육태도, 자아개념, 학교적응과의 관계. 연세대학교 석사학위논문.

12.

유윤희 (1994). 학교적응․불안․학업성적 간의 관계분석-중․고등학생을 중심으로. 고려대학교 석사학위논문.

13.

이규미 (2005). 중학생의 학교적응 구성개념에 관한 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(2). 383-389.

14.

이수경 (2004). 학교스트레스와 사회적 지지가 학교적응에 미치는 영향. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

15.

이예승 (2004). 부모의 이혼과 양육형태에 따른 초기 청소년의 우울증상과 학교적응. 청소년학 연구 11(1). 421-441.

16.

이해령 (2000). 고등학생의 가정환경이 학교생활 적응에 미치는 영향. 대구대학교 석사학위논문.

17.

이혜선 (2002). 청소년의 환경적 요인 및 우울이 학교생활적응에 미치는 영향: 인과모형을 중심으로. 부산대학교 교육대학원 석사논문.

18.

임정순 (1993). 아동의 의존성과 학교적응과의 관계. 한국교원대학교 석사학위청구논문.

19.

장경문 (2005). 중학생이 지각한 사회적 지지 및 자기 통제력이 학교스트레스와 적응에 미치는 영향. 청소년학 연구, 12(1). 1-16.

20.

정순례 (1992). 현실요법에 근거한 학습방법이 중학생의 교과 및 학교에 대한 태도와 학업성취에 미치는 효과. 성균관대학교 박사학위 논문.

21.

정유진 (1999). 청소년 학교생활 적응의 관련변인. 연세대학교 석사학위논문.

22.

조맹제, 김계희 (1993). 주요우울증환자 예비평가에서 the Center for Epidemiologic Studies Depression Scale(CES-D)의 진단적 타당성 연구, 신경정신의학, 114, 381-399.

23.

Berndt, T. & Keefe, K. (1995). Friends' Influence on adolescents' adjustment to school. Child Development. 66. 1312-1329.

24.

Birch, S. & Ladd, G. (1997). The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of School Psychology. 35(1). 61-79.

25.

Farrell, A. D., Sullivan, T. N., Kliewer, W., Allison, K. W.. Erwin, E. H., Meyer, A. L. & Esposito, L. (2006). Peer and school problem in the lives of urban adolescents: Frequency, difficulty, and relation to adjustment, Journal of School Psychology, 44, 169-190.

26.

Hamre, B. K. & Pianta, R. C. (2001). Early teacher-child relationships and the trajectory of children's school outcomes through eighth grade. Child Development, 72(2), 625-638.

27.

Hester, P. (2002). What Teachers can do to prevent behavior problems in schools. Preventing School Failure. 47(1). 11-38.

28.

Ladd, G. W., Kochenderfer, B. J., & Coleman, C. C. (1996). Friendship quality as a predictor of young children's early school adjustment. Child Development, 67, 1103-1118.

29.

Ladd, G. W., Kochenderfer, B. J., & Coleman, C. C. (1997). Classroom peer acceptance, friendship, and victimization: Distinct, relationship systems that contribute uniquely to children's school adjustment? Child Development, 68(6), 1181-1197.

30.

Missall, K. N. (2002). Reconceptualizing early school adjustment: a search for intervening variables. Unpublished Doctorial Dissertation. University of Minnesota.

31.

Reynolds, W. M. (1990). Depression in children and adolescents: Nature, diagnosis, assessment, and treatment. School Psychology Review, 19, 158-173.

32.

Roeser, R. W. and Eccles, J. S. (1998). Adolescents' perceptions of middle school: Relation to longitudinal changes in academic and psychological adjustment. Journal of Research on Adolescence, 8(1). 123-158.

33.

Rudolph, K. D., Hammen, C., Burge, D., Lindberg, N., Herzberg, D., & Daley, S., E. (2000). Toward an Interpersonal Life-Stress Model of Depression: The Developmental Context of Stress Generation. Development and Psychopathology, 12, 215–234.

34.

Simon-Morton, B. G. & Crump, A. D. (2003). Association of parental involvement and social competence with school adjustment and engagement among sixth graders. Journal of School Health. 73(3). 121-126.

35.

Vieno, A., Santinello, M., Pastore, M., & Perkins, D. D. (2007). Social support, sense of community in school, and self-efficacy as resources during early adolescence: an integrative model. American Journal of Community Psychology, (39), 177-190.

36.

Wentzel, K. R. (1999). Social influences on school adjustment: Commentary. Educational Psychologist. 34(1). 59-69.

Korean Journal of School Psychology