바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

대중서사연구

A Study of Trot Controversies

대중서사연구 / 대중서사연구, (P)1738-3188; (E)27139964
2008, v.0 no.20, pp.47-72
https://doi.org/10.18856/jpn.2008..20.002

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This paper aims to examine the details of trot controversies. Controversies related to Lee Mi-ja are the dispute over Japanese manners in the 1960s and the argument concerning Lee Mi-ja in the 1990s. First, this paper considered the details of the first controversy using materials from the 1960s that have heretofore been unexamined. Japanese manners in the 1960s had visible effects, such as the group behavior of the Korean entertainer's association and the organization of broadcasting deliberation. The cause of the dispute over Japanese manners in the 1960's can be found in the climate of the songs at the time. Next, the argument concerning Lee Mi-ja in the 1990s began with Park Jong-moon's paper that dealt with Lee Mi-ja's songs. This paper created a sensation in the 1990s. Lee Young-mee brought together the various threads of this controversy. However, there is room for refutation of the Japanese manners and the characteristic new school that Lee Young-Mee insists upon. There is no need to mention the characteristic Japanese manners except that trot was introduced through the Japanese. Trot is a genre of song that was introduced by Japan and took on a Korean character in Korea. The preference for trot could be seen as a product of the tastes at the time. Also, behind the scenes, the distinction between classes played a part. This paper was written to provide a foundation for examining the controversy over trot and reestablish it's position in the history of Korean popular songs.

keywords
대중가요, 트로트, 엔카, 이미자, 취향, popular song, Trot, Enka, Lee, Mi ja, taste

Reference

1.

강사랑 편, 대서정 한국레코오드 가요사 , 한국음반제작가협회, 1967, 1-355쪽.

2.

김대행, 한국시의 전통 연구 , 개문사, 1980, 1-219쪽.

3.

목진자, 「한국방송윤리의 자율규제성과 그 문제점-한국방송윤리위원회 활동을 중심으로」, 한국언론학보 제3호, 한국언론학회, 1970, 77-99쪽.

4.

문옥배, 한국 금지곡의 사회사 , 예솔, 2004, 1-260쪽.

5.

박종문, 「대중가수 이미자를 생각한다」, 낭만음악 제6권 제1호, 낭만음악사, 1993, 123-145쪽.

6.

반야월, 불효자는 웁니다 , 화원, 2005, 1-913쪽.

7.

신현준 외, 한국 팝의 고고학 1960 , 한길아트, 2005, 1-367쪽.

8.

이건용, 「‘대중가수 이미자를 생각한다’를 생각한다」, 낭만음악 제6권 제2호, 낭만음악사, 1994, 129-131쪽.

9.

이미자, 인생, 나의 40년 , 황금가지, 1999, 1-286쪽.

10.

이영미, 「이미자 시비를 생각한다」, 낭만음악 제6권 제4호, 낭만음악사, 1994, 163-182쪽.

11.

이영미, 「바람직한 대중음악을 위하여-이미자 시비를 계기로」, 낭만음악 제7권 제1호, 낭만음악사, 1994, 99-122쪽.

12.

이영미, 「트로트 논쟁의 흐름과 쟁점」, 비평과 이론 제13권 1호, 한국비평이론학회, 2008, 33-68쪽.

13.

이영미, 한국대중가요사 , 시공사, 1998, 1-324쪽.

14.

이준희·장유정 엮음, 유성기음반 가사집 7, 민속원, 2008, 1-496쪽.

15.

장유정, 「한국 트로트의 정체성에 대한 일고찰-1945년 이전 노래의 시적 자아의 정서를 중심으로」, 구비문학연구 제16집, 한국구비문학회, 2003, 49-88쪽.

16.

장유정, 「한국 트로트의 정체성에 대한 일고찰-1945년 이전 노래의 시적화자의 정서를 중심으로」, 현대사회와 구비문학 (한국구비문학회 편), 박이정, 2005, 127-176쪽.

17.

장유정, 오빠는 풍각쟁이야-대중가요로 본 근대의 풍경 , 민음in, 2006, 1-433쪽

대중서사연구